Annons:
Etiketttal-läs-skrivsvårigheter
Läst 43427 ggr
Mikaela120
2/14/12, 8:06 PM

Hur slutar man läspa?

Hejsan!
Jag läspar och det är så irriterande… Jag vill sluta läspa men jag vet ju liksom inte hur man gör för att prata normalt…

Någon som har något tips?

MVH/Mikaela
P.S. Visste inte vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Annons:
Mitralis
2/14/12, 8:09 PM
#1

Jag tycker att det är lite charmigt med läspning Glad

Om du vill komma till rätta med det så kan du säkert få en tid med en logoped som hjälper dej. 

Lycka till! Glad



Ephraim
2/14/12, 10:23 PM
#2

Det går att träna bort läspning. En logoped kan antagligen ge bättre hjälp än några råd över internet men några saker kan du själv försöka.

Fundera över hur du gör när uttalar /s/. Det viktiga är tungans position i munnen. Tungspetsen ska placeras mot tandköttet bakom den övre tandraden. Ljudet bildas genom att luft går igenom den förträngning som bildas mellan tungan och tandköttet. Det viktiga är därför var den största förträngningen finns. Om du för tungan för långt fram så att den största förträngningen bildas mot tandraden eller till och med mellan tänderna ger detta ett läspljud som låter ungefär som ett engelskt "th" i "thing". Tungan får inte heller föras för långt bak, då får du någon form av sje-ljud.

Tänk på hur du formar tungar. Var försiktig så att du inte för tungryggen för högt upp i munnen. Om den kommer i kontakt med gommen kan du få en särskild typ av läspljud.

Luften ska passera mitt över tungan, så se till att ingen luft kan passera över sidorna. Detta kan ge ett särskilt typ av läspning. Jämför formen på tungan när du uttalar /l/ jämfört med de flesta andra ljud. När du uttalar /l/ passerar luften på tungans sidor istället för rätt över. Så ska /s/ inte uttalas!

Försök att uttala /s/ på rätt sätt, och försök komma fram till hur du brukar uttala det. Som framgår ovan finns det olika typer av läspningar.

Öva på att uttala /s/. Prova att uttala /s/ helt isolerat, och sätt sedan in det i ord. Börja med ord som börjar på /s/. Fortsätt till ord som slutar på /s/ etc. Prova sätta in det i hela meningar.

---

Det kan vara svårt att följa en textbeskrivning på hur något ska uttalas men jag hoppas att det är till lite hjälp iaf. Att försöka efterlikna ljuduppspelningar kan vara till hjälp, liksom någon som kan lyssna på dig och ge feedback. Också, om det är svårt att själv öva bort ett uttal kanske en professionell logoped är till hjälp.

Mikaela120
2/15/12, 5:54 PM
#3

#2 Tack så hemskt mycket :)

#1 Hehe, ja många tycker det är ganska gulligt och fint men det är svårt att verka allvarlig ibland xD

Inkanyezi
2/15/12, 5:59 PM
#4

Jag studerade en gång irländska (Gaeilge) för en språklärare som läspade. Han ursäktade sig mycket för sin läspning, som inte hör till det irländska språket och var mycket noga med att vi inte skulle ta efter. Oskyldig

Och jag har verkligen inte någon idé om hur man kan arbeta bort den annat än att man kanske måste träna, träna och åter träna.

Upp till toppen
Annons: