Annons:
Etikettstilistik-dialekter-lokala-varianter
Läst 15745 ggr
Malinolsn
2/12/12, 8:43 PM

Klöpp?!

Några personer omkring mig använder sig av ordet "klöpp/klöppt", istället för "klippte/klippt", är det någon som vet vilken dialekt det tillhör, om det ens tillhör någon dialekt? 

Jag är en av dem som aldrig hört detta förut, trots att jag är uppväxt på samma ställe som dessa personer.
För mig låter det orimligt att säga "klöpp", även fast jag använder min norrländska dialekt mer än väl. Oskyldig

Annons:
Mari
2/12/12, 8:45 PM
#1

Jag brukar säga klöpp eller klöppte, tror det är fler som säger så häromkring, Hälsingland finns jag i

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jalking
2/13/12, 6:25 PM
#2

Dina variater har jag nog aldrig hört. Däremot hade jag en lärare på gymnasiet som sa kluppit. Jag kommer ihåg att han bodde i Stockholm när han inte gjorde inhopp som lärare i Borlänge, men minns inte om han var urstockholmare eller invandrad dit.

Malinolsn
2/13/12, 6:31 PM
#3

#1 Jaha, där ser man! :) 

#2 Okej, just ordet "kluppit" har jag också hört, dock är det mina småsyskon och deras vänner som använder det ordet, jag själv gjorde också det i den åldern.

Lill-Kisse
2/13/12, 10:20 PM
#4

Barn brukar leka med ord på det sättet. Om den felaktiga böjningsformen används mycket, kan den få spridning.

Ephraim
2/13/12, 11:26 PM
#5

Preteritumformen "klöpp" och supinumformen "kluppit" finns båda med i SAOB, markerade som "starkt bygdemålsfärgat". Här finns också infinitivformen "klyppa". Det framgår inte var dessa former förekommer men jag skulle tro att olika varianter av "klyppa", "klöpp" och "kluppit" (alla tre behöver nödvändigtvis inte förekomma tillsammans) är både ganska spridda och ganska gamla. Det är ju förövrigt inget ovanligt att verb kan böjas på olika sätt i dialekter.

Malinolsn
2/13/12, 11:36 PM
#6

#5 Kul med någon som kommer med lite fakta! Glad
Här verkar det vara rätt "nytt" ändå, med tanke på alla äldre personer som jag frågat om de känner igen detta, som i sin tur bott här hela sitt liv. :)

Annons:
Bjornen
2/14/12, 10:27 PM
#7

I min dialekt heter det klyppt-klypft-klyft och klöpp.

Sammet1
2/15/12, 10:14 AM
#8

Jag bor i norra Uppland, och här sägs "klöpp" lite till mans. Själv är jag uppvuxen i södra Stockholm, så för mig låter det underligt, men min man som är från Uppsala, men tillbringat somrarna i Norduppland, använder det i vardagligt tal.

Andra norduppländska varianter:

  • röck (= ryckte)
  • tröck (= tryckte)
  • löft (= lyfte)

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Inkanyezi
2/15/12, 2:02 PM
#9

Formerna röck och tröck är ganska allmänna i stockholmska också.

Jag röck exempelvis in i lumpen 1965, så stockholmare jag är, uppvuxen i Svedmyra.

Malinolsn
2/15/12, 2:10 PM
#10

#8 aha, okej! :) Jo, röck, tröck och löft används här också :)

Effie
2/15/12, 6:50 PM
#11

Uppvuxen i Göteborg, har aldrig hört "klöpp" (och hade jag hört det hade jag nog trott det var på skämt).

Däremot minns jag att mina syskonbarn (i stort sett jämngamla med mig, men bodde några mil norrut) sade "klyppa" och jag tyckte det lät väldigt märkligt. Klyppa klyppte klyppt. Men jag vet inte varifrån de fick detta uttal.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

maxiq
2/15/12, 6:54 PM
#12

I Jämtland heter det tydligen klöft enligt denna video

OBS! Varning för en kolhydratmage efter 1.50


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Farwuq
2/16/12, 7:01 AM
#13

Jag har aldrig hört uttrycken.
Men så bor jag också i lärdomsstaden i den djupa södern.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Aniara4
4/17/12, 9:34 AM
#14

Jag har hört rapporter om "klöpp" i Roslagen och "klapp" i Kungsörstrakten.

Thaeri
4/17/12, 11:54 AM
#15

Om ungar använder fel former brukar det väl snarre vara att de gör starka verb svaga och inte tvärtom? Alltså typ "gedde" och "gådde" och "lagde" och grejer?

Jalking
4/17/12, 12:17 PM
#16

Mindre rumsren, men relevant i tråden… En äldre arbetskamrat i min ungdom frågade en måndag om jag hade varit ute och knullt i helgen.

Inkanyezi
4/17/12, 12:26 PM
#17

#16 Den formen har jag hört ganska många gånger i Hoka.

TjockaBerta
4/17/12, 1:51 PM
#18

Under en period arbetade jag på ett brandförsvar. Där talade man om att det var "slock". Det kunde till och med vara "tvärslock".

Vet inte om det var en brandmästare från norrland som införde uttrycket eller om det kom någon annastans ifrån.

Känns lite som att komparera död.

>>>Malum domesticum<<<

VästkustFia
4/11/14, 10:38 PM
#19

# 11 Klöppa har jag aldrig heller hört på göteborgska, däremot säger man så längre uppåt västkusten.

Och nu börjar snart tiden när grannarna i all vänlighet nämner att det nog är dags att klöppe gräset om man råkar vara lite sen med det Skrattar

[peter54]
4/12/14, 12:40 PM
#20

Jag har aldrig hört formen "klöppa", men "klöpp" och "klöppt" istället för "klippte" och "klippt", säger åtminstone de äldre här i nordvästra Uppland.

Annons:
Intehärutandär
4/13/14, 7:45 PM
#21

Kulla här o vi säger "att klippa, har klöppt klart"

Intehärutandär
4/13/14, 7:48 PM
#22

Ja, vi säger ju "nu klippä vi"

[MrDiabolic]
4/13/14, 11:21 PM
#23

Jag brukar leka med ord, och bland annat försöka böja verb på fel sätt, till exempel klippa, klapp, kluppit istället för klippa, klippte, klippt. Jag har aldrig hört det användas på allvar, men det förvånar mig inte att det förekommer.

Upp till toppen
Annons: