Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 9711 ggr
Farwuq
2/8/12, 5:40 PM

Djäkligt eller jäkligt?

Hur är det med våra ”Dj-ord”?

Heter det t.ex. djäkligt eller jäkligt?

Att stava vissa ord med dj känns naturligt.

Följande ramsa – eller något liknade - fick jag lära mig i skolan på 60-talet:

Djupt inne i djungeln finns många djävulskt djärva djur.

Är den ännu allmängiltig?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ephraim
2/8/12, 9:16 PM
#1

Ramsan stämmer fortfarande.

"Jäkel" och "jävel" (samt besläktade ord såsom "jäkel", "jäkla", "jäkligt" etc.) är specialfall, såvitt jag vet finns inga andra ord där dj-stavningen är på väg bort. Både "jäkligt" och "jävligt" kan stavas med dj men det ser rätt arkaisk ut i mina ögon, j-stavningen är den vanliga idag. "Djävul" (som givetvis är ursprunget till båda uttrycken) stavas däremot fortfarande med dj.

Sammet1
2/15/12, 10:04 AM
#2

"I djungelns djup ett djävulskt djur på djärve djäknen låg på lur" är den version jag har hört.

Glad

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Farwuq
2/15/12, 12:00 PM
#3

Kul att det finns flera versioner.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moctezuma
2/16/12, 5:27 PM
#4

Jag stavar det så som jag säger det - "jävligt".

Djur uttalar jag som det skrivs, likaså djungel, djup, djärv och djävul.
I Finland uttalar vi fortfarande både d och j!


Inkanyezi
2/17/12, 10:20 AM
#5

#4 skrivet av Moctezuma

Inte bara i Finland uttalas en hel del av de sammanskrivna konsonanterna separat, utan det förekommer eller har förekommit också i vissa delar av Sverige - och precis på samma sätt är inte alla finlandssvenska dialekter lika i det avseendet. Men jag minns att min farmor, född i Vilhelmina och länge bosatt i Åsele, ända till på ålderns höst uttalade såväl dj- som de flesta varianter av sje-ljudskombinationer med varje bokstav separat (s-k-j-o-r-t-a, s-t-j-ä-r-n-a, fo-r-s). Hon hade inga retroflexiva ljud i sitt uttal.

penny
2/18/12, 6:23 PM
#6

Så är uttalet i Danmark fortfarande. Jag som bor i Småland har ingen sje-ljud i fors.

PS Jag är ny här på forumet, men har alltid älskat språk, dialekter och språkhistora.

Annons:
Farwuq
2/18/12, 6:59 PM
#7

Du är hjärtligt välkommen Penny.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inkanyezi
2/18/12, 7:02 PM
#8

#6 skrivet av penny

Skorrande r (vid tungroten) brukar inte  orsaka retroflext uttal, medan tungspets-r, som inte brukar finnas i de mest sydliga dialekterna binds ihop med efterföljande konsonant i flera svenska dialekter i rd, rn, rs. rt. Men som sagt, inte hos min farmor.

penny
2/18/12, 7:28 PM
#9

När jag bodde i Kiruna några år hörde jag detta uttal på kasse: "kasch"

Ja, alltså med sj-ljud.

Det tog mig ett tag innan jag fattade vad de sa. Förvånad

Aniara4
4/17/12, 9:23 AM
#10

Kommer osökt att tänka på ett barn jag känner som av någon anledning försöker mörka att hen kan läsa. Men ibland tar nyfikenheten över. För ett tag sen skulle vi läsa en godnattsaga som handlade om djur. Hen begrundade förstasidan med boktiteln en stund, och frågade sen "men varför står det d där?" (i början av ordet djur).

Det var ju faktiskt en väldigt relevant fråga!

Upp till toppen
Annons: