Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Språk i förändring

vad betyder lall?

2012-01-25 18:12 #0 av: estherlara

Hej, just nu läser jag boken Mig äger ingen av Aasa Linderborg, och ordet lall känner jag inte till,  Kan naagon berätta vad det betyder?   Svenska är ju inte mitt modersmaal.

Tack alla vänner

Esther Lara

Anmäl
2012-01-25 20:22 #1 av: TjockaBerta

Kan du sätta det i ett sammanhang?

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2012-01-25 22:14 #2 av: Inkanyezi

Jag känner inte heller till det ordet, och det jag skulle kunna gissa är att det är ett felslag som är missat i korrekturen, så att det är en bokstav fel eller något däråt. Om du skriver hela meningen går det nog att se vad det ska vara.

Om det är korrekt, skulle det kunna vara en substantivering i vardagligt språk av att "lalla", i betydelsen att prata strunt, dvs struntprat, nonsens.

Anmäl
2012-01-26 08:09 #3 av: Bjornen

Det finns ju verbet lalla = arbeta långsamt och utan något bestämt mål. I Falun fanns ju också gården Lallarvet, som numera är en stadsdel.

Anmäl
2012-01-26 09:20 #4 av: TjockaBerta

Utan att ha läst boken tror jag att det är ett ord en av personerna i boken har på en lapp i sin plånbok. Om det är så, så kan det betyda vad som helst.

En förkortning, en kod, ett smeknamn.

Läs hela boken så kanske det finns en förklaring längre fram.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2012-01-26 15:15 #5 av: Ephraim

"Lall" står med i SAOB just som en avledning av "lalla". Om det är detta som avses i boken vet jag inte. Det skulle underlätta att veta i vilket sammanhang ordet används.

Anmäl
2015-04-25 22:54 #6 av: vissel93

lalla betyder liksom, leka runt med, sex och samlevnad. ett annat ord för engångsligg som är mer än bara sexet utan som kompisar, används i ett nyare språk i svenskan bland människor ca. 11-19

Anmäl
2015-04-26 09:01 #7 av: thenameless

#6 Det var en ny betydelse jag inte hört förut. I min värld betyder det bara att man pratar strunt och beter sig ostrukturerat

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl
2015-04-27 21:33 #8 av: Tant Grön

För mig betyder det att gå vingligt, lalla omkring.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.