Annons:
Etikettövrigt
Läst 9781 ggr
[Vargöga]
1/19/12, 6:29 PM

Olika sätt att skriva

Jag och min syster diskuterar språk och hon påstår att jag skriver fel i min blogg. Själv tycker inte jag att jag gör det för språk för mig är viktigt. Visst kan bokstäver lätt hamna vid sidan om eller på fel plats när man skriver fort.

Jag har lärt mig att skriva på ett sätt som jag tycker är bra men jag vet att olika skriver olika och att meningarna kan se ut som om man skrivit "fel".

Visst är det så att det finns olika skrivsätt för hur man bygger upp en mening?

Annons:
aggeelin
1/20/12, 7:37 AM
#1

Det är lätt att göra fel och fel tror jag att vi alla gör i skrift mer eller mindre ofta..

Ja vet inte riktigt om du vill ha kommentarer men jag kikade helt hastigt in på din blogg. Jag hittade snabbt denna mening "Minstingen var så duktig och fick två märken istället för en"   och kan kommentera att det heter, " … och fick två märken istället för ett".

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

TjockaBerta
1/20/12, 10:59 PM
#2

Vad är det din syster anmärker på?

>>>Malum domesticum<<<

[Vargöga]
1/21/12, 9:21 AM
#3

Att uppbyggnaden av meningarna är fel och att man aldrig får börja en mening med men och och vilket man visst får.

Ephraim
1/21/12, 10:01 AM
#4

Självklart finns det olika sätt att skriva på. Språket erbjuder stora möjligheter till variation. Det innebär inte att alla sätt att skriva på är rätt, men det faktum att man själv starkt föredrar ett visst skrivsätt är inte detsamma som att andra skrivsätt är fel. Vad det innebär att något är fel i språkliga sammanhang är förövrigt ett ämne för sig…

Jag tror dock att din fråga är för bred för att ge ett bra svar. Om du vill veta vem som har rätt – du eller din syster – får du nog ge exempel på meningar. Är meningsuppbyggnaden fel? Det är svårt att besvara in abstracto…

#3 Det ganska vanliga påståendet att man inte får inleda meningar med "men" eller "och" är lite av ett favorithatobjekt. Givetvis kan man inleda meningar med "och" eller "men".

[Vargöga]
1/21/12, 10:18 AM
#5

Nja jag är inte ute efter vem som har rätt och fel. Jag vet att det finns flera olika sätt att skriva och att alla har sitt eget skrivsätt. Det finns tex författare som jag inte klarar av att läsa deras böcker just för att dom är skrivet på ett sätt som jag inte klarar av men då underviker jag bara deras böcker i framtiden.

Du kan läsa i min Vardagsblogg (finns i signaturen) som min syster tycker är felaktig.

Jo det påståendet har jag också råkat ut för att folk tror att det är förbjudet att skriva liksom min syster.

parsley
1/21/12, 6:15 PM
#6

Jag tycker inte det är något att bråka om. Sätt gränser för henne. Hon ska väl inte behöva rätta din blogg innan du publicerar blogginläggen? Är du språkintresserad och vill veta för att lära dig mer så fråga fråga vad som är rätt. Tjafsa inte med din syster i onödan.

Annons:
[Vargöga]
1/21/12, 6:30 PM
#7

Jo jag är språkintresserad. Min mamma säger samma sak att jag inte skall tjafsa i onödan med min syster för hon är så himla envis.

Inkanyezi
1/21/12, 10:09 PM
#8

Men visst sjutton får man börja en mening nästan hur man vill. Det finns inte något hinder att börja med konjunktion, när den fungerar som konjunktion till en föregående sats eller ett föregående stycke. Det behöver inte nödvändigtvis vara närmast föregående sats eller stycke, men det måste finnas någon slags logisk sammanbindning.

Att börja ett helt inlägg med men är väl mer tveksamt, om det inte binder på samma sätt till ett föregående inlägg, eller om det är en utropssats.

Det enda som stör mig i din vardagsblogg är rubriken. Genitivbildning gör man bara med ett enkelt s på slutet utan krusiduller. Alltså ingen apostrof. Tecknet ser inte heller riktigt ut som en apostrof, men hur som helst ska det inte vara något tecken där.

svenake
1/22/12, 9:58 AM
#9

Fast om man hänvisar till   "den konstnärliga friheten"    så har man frihet att göra som man vill  Glad

Aniara4
1/22/12, 8:24 PM
#10

En sak är olika språkstilar, en annan är att vissa saker helt enkelt är "fel". Men gränsen för vad som verkligen är fel och inte bara ett annat sätt att skriva är flytande. Jag har t.ex. fortfarande inte accepterat bruket av "lämna" i betydelsen ge sig av på svenska. Alltså att "he had to leave" översätts med "han var tvungen att lämna". På svenska måste man lämna någonting, anser jag. Men jag inser också att det slaget är förlorat, uttrycket breder ut sig med en sådan hast att det snart kommer att vara officiellt accepterat som korrekt. Det är i de här gråområdena som språkkonflikter oftast uppstår.

Men sen beror det också på i vilket sammanhang språket förekommer. (Titta, jag började ett helt stycke med "men"!) I en roman eller i en tidningsartikel förväntar jag mig ett korrekt språk. Undantaget om författaren medvetet skriver t.ex. talspråk i en roman. Jag måste erkänna att jag som den språkpolis jag är t.o.m. har skrivit till en journalist en eller två gånger för att påtala ett språkfel, eftersom jag tycker att de som har skrivandet som yrke ska veta såna saker.

Men i de flesta sammanhang på internet ignorerar jag felaktigheter trots att många av dem ställer till problem för mig då de bromsar upp min läsning när jag måste läsa om och försöka förstå vad skribenten menar (felplacerade de och dem är en sån sak som sätter käppar i hjulet för min läsning). Men en av poängerna med öppna internetforum är att vem som helst ska kunna delta i diskussionen. Det är redan så att de som inte skriver så gärna eller väl inte kan delta på samma sätt. Ska man dessutom skrämma bort alla som inte skriver perfekt, även om det går att förstå vad de vill säga?

Hur viktigt korrekt språk är i en blogg beror på vems blogg, tycker jag. Är du en offentlig person med en officiell blogg som kanske ingår i ditt jobb tycker jag det ska vara välskrivet. Men om du är en privatperson som vill berätta om ditt liv och dina tankar spelar det egentligen ingen roll. Det är klart att det inte är fel att anstränga sig för att skriva korrekt, att utveckla sin språkkänsla, använda stavningskontroll och grammatikkontroll, och kolla upp sånt man är osäker på. Men det vore tråkigt om den som har något meningsfullt att uttrycka skulle bli avskräckt för att andra inte tycker den språkliga formen är tillräckligt bra.

Inkanyezi
1/22/12, 8:42 PM
#11

#10 Jag håller helt med dig när det gäller "lämna"; för mig kan det aldrig innebära att ge sig av. Däremot används "lämnar" i ett väldigt specifikt sammanhang i radiokommunikation i lokaltrafiken, där jag har arbetat många år. Oavsett placering i satsen, när det anges tillsammans med ett hållplatsnamn, exempelvie "lämnar Ropsten", så betyder det att man inte fick med alla passagerare, utan var tvungen att lämna kvar de som inte fick plats.

Aniara4
1/22/12, 8:45 PM
#12

#11 Jag kan acceptera "lämna" ensamt om man har dagisbarn. "Vem lämnar i morgon?" funkar hjälpligt!

Men det var som sagt bara ett exempel på när det inte är helt glasklart om ett ord eller uttryck är direkt fel eller inte.

Inkanyezi
1/22/12, 8:48 PM
#13

#12 Där är det ju i kontrast mot "hämtar". Man lämnar, och man hämtar, och det kan vara olika personer som lämnar eller hämtar (underförstått barnet). Och i fallet med bussen eller tåget handlar det ju om att man lämnar folk på hållplatsen. Men att använda det om att ge sig av är mig helt främmande.

Annons:
maxiq
1/23/12, 10:19 AM
#14

Tåget lämnar väl stationen? Alltså i betydelsen av att lämna något bakom sig. Jag kan lämna mitt hem t.ex.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Inkanyezi
1/23/12, 10:36 AM
#15

#14 Jovisst, men i ingendera fallet använder du lämna självständigt, utan det finns ett objekt i satsen. Man kan lämna sitt land eller sitt hem, och man kan lämna vad det vara må, men att bara lämna används knappast om att ge sig av.

Aniara4
1/23/12, 11:01 AM
#16

Nu har vi hamnat lite OT, men jag menar precis som #15, när man skriver "lämna" utan objekt. "Hon lämnade klockan tre." Såg det nyligen i just en tidningsartikel om någon som fått sparken ("i torsdags tvingades han lämna ") och det tyckte jag var lite över gränsen. Men samtidigt var det ytterligare ett tecken på att det slaget nog snart är förlorat.

Adur
1/27/12, 10:35 PM
#17

Äntligen någon som tar upp detta förfärliga LÄMNA! Som jag har irriterat mig på eländet! Senast idag hörde jag på nyheterna i radio att "det är ju inte mer än en vecka sedan Juholt lämnade, men nu har Socialdemokraterna bla bla…" Och alla dessa idrottsmän som LÄMNAR till höger och vänster. Är det så svårt att förstå att man måste lämna någonting på svenska? Man kan lämna sin tjänst, sitt lag eller sitt uppdrag. Men något måste det banne mig vara. Orkar man inte skriva mer än ett ord, får man välja "slutar" eller "avgår" istället.

Upp till toppen
Annons: