Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Stilistik - Dialekter/lokala varianter

Grina

2012-01-18 10:13 #0 av: Farwuq

Var någonstans går den geografiska gränsen mellan grina=skratta som vi säger här i Skåne och grina=gråta?

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2012-01-18 10:29 #1 av: parsley

I Västergötland tror jag att båda betydelserna förekommer.

Anmäl
2012-01-18 13:15 #2 av: Bjornen

Man glinôr eller grinôr.

Anmäl
2012-01-18 18:54 #3 av: Effie

Jag som göteborgare har aldrig använt ordet grina för att skratta, och aldrig hört det här heller, förutom då från inflyttade skåningar.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2012-01-18 20:30 #4 av: Farwuq

Här är det tvärtom.
Jag hörde först mer eller mindre som vuxen, att ordet grina även kunde användas som gråta.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2012-01-18 20:38 #5 av: Mimmi

Här i Norrbotten har jag aldrig stött på ordet grina med betydelsen skratta, utan det är bara gråta som gäller.

Anmäl
2012-01-18 20:59 #6 av: Emo

#4 Samma för mig.

Medarbetare på Pärlpyssel och Pyssel
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo
, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2012-01-19 06:33 #7 av: Farwuq

Så...
Kan man antaga att gränsen går strax söder om Göteborg?

Eller är det på så vis att grina=skratta hör hemma i de ockuperade landskapen i söder?

Obestämd

Hur är det i Småland? Har vi någon här som vet?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2012-01-29 16:56 #8 av: [KinaSylejmani]

Om jag grinar så gråter jag (bor i Västerbottens län).

Anmäl
2012-01-30 19:10 #9 av: aggeelin

Funderar på hur mormor skulle ha sagt? Hon talade Rättviksdialektk och där kanske hon sa grina för skratta?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anmäl
2012-01-31 18:49 #10 av: [sakring]

För mig är grina=skratta och jag är bleking uppvuxen precis på gränsen till småland, Kalmar län.

Anmäl
2012-02-01 10:02 #11 av: Inkanyezi

Jag har ju under större delen av mitt liv bott i Stockholm, men ett par år i slutet av femtiotalet bodde jag i Blekinge, i Hoka och i Karlshamn. Där användes grina på ett helt annat sätt än i Stockholm. Jag hade tidigare hört och använt det om att gråta, men i Hoka användes det främst om att le, inte att skratta. Kanske småskratta, men inte om ett gapskratt. Verbet skratta används också i Blekinge.

Efter min vistelse i Blekinge har jag aldrig använt grina om att gråta såvitt jag minns.

Verbet le hörde jag aldrig där. Ett le är det vi uppsvenskar kallar en grind, alltså ett substantiv, och jag gissar att det möjligen kan vara att gärdet (staketet) är ledat med hängsler (gångjärn).

Anmäl
2012-02-01 10:17 #12 av: Farwuq

Ordet "le" användes som "elak" där jag växte upp i nordvästra Skåne.

T.ex: "Fröken, Pär är le mot Stina."

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2012-02-01 11:31 #13 av: Inkanyezi

Jo jag vet, tänkte inte på det. Skåningar kan vara räligt lea.

Anmäl
2012-02-01 11:50 #14 av: Farwuq

Skrattande

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2012-02-01 12:14 #15 av: Aniara4

Jag är uppvuxen i Västmanland, och där grinade vi bara när vi var ledsna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.