Annons:
Etikettstilistik-ordstäv-ordspråk
Läst 6987 ggr
parsley
1/15/12, 10:20 AM

Leva låta leva

Vad betyder uttrycket "leva låta leva" egentligen? Någon som kan förklara det för mig?

Annons:
Inkanyezi
1/15/12, 12:25 PM
#1

Det är ett uttryck som har lånats från engelska, och det svenska talesätt som kommer närmast är väl: "Sköt dig själv och skit i andra."

!Leva och låta leva! låter kanske lite bättre.

svenake
1/16/12, 10:55 PM
#2

Har hört  "skaffa dej ett liv!"    -  med samma andemening

Inkanyezi
1/16/12, 11:54 PM
#3

Det är väl ett lite vidare begrepp än så, och jag tror att det är lätt att förstå intuitivt.

"Leva och låta leva" är mer eller mindre en uppmaning att låta andra göra sitt och att man själv sköter det man har att sköta; om jag vill vara ifred ska jag också låta andra vara ifred.

"Skaffa dig ett liv" är mer en uppmaning att inte hänga upp sig på petitesser eller sådant som är helt oväsentligt, eller väldigt ofta att delta i såna här nätforum i stor utsträckning, vilket ibland tolkas som att man inte har ett liv utanför det. Det är också lite som "varför bryr du dig?" Det riktas väldigt ofta till rättshaverister och liknande. "Leva och låta leva" är mer en kommentar till när exempelvis politiker inte agerar eller inte kommenterar sådant som tangerar deras intressesfär men inte inkräktar på den.

Carmarino
7/19/20, 12:56 PM
#4

Det engelska uttrycket "at the end of the day" verkar blir mer och mer vanligt i svenskan, men då i översättningen "vid slutet av dagen". Tycker det låter lite konstigt på svenska.

Brukade man inte säga "till syvende och sist" (til syvende og sidst) förr i tiden?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

angelusdomini
7/20/20, 2:17 PM
#5

"Vid slutet av dagen" är väl inte konstigt? Kanske skall man säga "vid dagens slut"?

Carmarino
7/20/20, 2:24 PM
#6

Det beror ju på i vilket sammanhang man säger det. Förvisso kan det betyda "i slutet av dagen", men det finns även en annan betydelse som är "när allt kommer omkring", "till slut", "till sist".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sabah
7/20/20, 3:08 PM
#7

#4 Håller med dig! Här sa man också "till syvende och sist". Hör aldrig det uttrycket nu.


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
7/20/20, 4:16 PM
#8

#7 Nej, det var länge sedan jag hörde någon säga det, trots att det var väldigt flitigt använt för bara kanske 10-20 år sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: