Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Stilistik - Ordstäv och ordspråk

Leva låta leva

2012-01-15 10:20 #0 av: parsley

Vad betyder uttrycket "leva låta leva" egentligen? Någon som kan förklara det för mig?

Anmäl
2012-01-15 12:25 #1 av: Inkanyezi

Det är ett uttryck som har lånats från engelska, och det svenska talesätt som kommer närmast är väl: "Sköt dig själv och skit i andra."

!Leva och låta leva! låter kanske lite bättre.

Anmäl
2012-01-16 22:55 #2 av: svenake

Har hört  "skaffa dej ett liv!"    -  med samma andemening

Anmäl
2012-01-16 23:54 #3 av: Inkanyezi

Det är väl ett lite vidare begrepp än så, och jag tror att det är lätt att förstå intuitivt.

"Leva och låta leva" är mer eller mindre en uppmaning att låta andra göra sitt och att man själv sköter det man har att sköta; om jag vill vara ifred ska jag också låta andra vara ifred.

"Skaffa dig ett liv" är mer en uppmaning att inte hänga upp sig på petitesser eller sådant som är helt oväsentligt, eller väldigt ofta att delta i såna här nätforum i stor utsträckning, vilket ibland tolkas som att man inte har ett liv utanför det. Det är också lite som "varför bryr du dig?" Det riktas väldigt ofta till rättshaverister och liknande. "Leva och låta leva" är mer en kommentar till när exempelvis politiker inte agerar eller inte kommenterar sådant som tangerar deras intressesfär men inte inkräktar på den.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.