Annons:
Etikettgrammatik
Läst 14214 ggr
svenake
2011-12-30 22:04

Båda

Vi har tidigare disskuterat  de/dem  kontra dom.

Men . . . vilken tydlig regel  styr  orden bägge/båda.

Jag kan själv höra när jag (eller någon annan)  använder orden på fel plats, men vilken regel styr ?

Hoppas att jag inte ställt frågan förr.

Annons:
Ephraim
2011-12-30 23:54
#1

Det finns ingen sådan regel. Bägge orden betyder precis samma sak och de är helt utbytbara.

Språkrådet skriver: "Orden båda och bägge är ett av de få exemplen på äkta synonymer i svenskan. […] Det går bra att använda dessa ord om vartannat; det finns ingen anledning att känna sig förpliktad till konsekvens. Språkstatistiken visar att båda är vanligare än bägge, åtminstone i tidningsspråk, så det kan kanske vara skäl att använda bägge lite mer."

http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_02.htm#bagge

Se även: http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/bada-och-bagge-gar-lika-bra_351274.svd

Sen är det väl inte helt otänkbart att en skillnad är på väg att utvecklas. Kanske är det fler än du som tycker sig höra att någon använder orden "fel" och att en ny regel håller på att utvecklas. Men det kan vara bra att veta att orden i dagsläget brukar anses helt synonyma.

raphanus
2011-12-31 09:51
#2

#0 - Jag ansluter mig till förklaringen i #1, men tycker att det verkar som båda är vanligare i föreningar, medan bägge är vanligare självständigt. Jämför:

Jag tog med båda kycklingarna (förenat) och åt upp bägge (självständigt) på vägen.

svenake
2011-12-31 15:56
#3

#2    Ahh   -    låter helt rätt för mej.

Jag vet ju att dom är synonyma,  men har ändå undrat varför jag reagerat ibland när det låtit "fel i min öron".

aggeelin
2012-02-06 20:35
#4

Kan det vara så att det du är mest van att höra är det som du uppfattar som rätt?

Jag är mest van att höra ordet "långsam" men tror inte att ordet "sakta" är fle men det låter konstigt i mina öron

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

svenake
2012-02-06 22:43
#5

Kan vara så,  -  och nu såg jag ordet   "disskutera"   som jag skrev allra överst.   Och ingen har  påpekat  det??   Flört

Inkanyezi
2012-02-07 15:44
#6

#5 Felslag, som disskutera och fle har man ju ingen orsak att ta upp när de inte stör samtalet. Det förekommer massvis med felslag, och jag brukar rätta mina så gott det går, men ibland slinker ett eller annat med. Det är bara något man får acceptera på ett forum.

Annons:
svenake
2012-02-08 23:34
#7

#  5  Tack     Glad

Upp till toppen
Annons: