Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

Pappa eller morfar?

2011-12-15 17:35 #0 av: parsley

Familjen hade samlats till den årliga jullunchen.

-Alla måste äta av allting, sa morfar, så ingen blir bortskämd.

Barnbarnen fick kväljningar av mormors hemlagade sill. X hade fyllt halva mitt konformade snapsglas med brännvin. Jag undrade om han skulle förhöra mig på hur många procent av glaset han fyllt, som han alltid brukade göra.

Ska jag skriva pappa eller morfar istället för X?  Att morfar säger att alla ska äta av allt, tycker jag känns givet, eftersom han vänder sig både till mormor, berättarjaget och barnbarnen. Men ska jag skriva morfar eller pappa när personen i fråga pratar med berättarjaget om innehållet i snapsglaset? Berättarjaget är barn till morfar och mamma till barnbarnen, vilket kanske framgår. Snapsglaset och dess innehåll är en angelägenhet mellan pappan / morfadern och berättarjaget. De små barnen som får kväljningar av sillen har inte med detta att göra.

Anmäl
2011-12-15 22:50 #1 av: Lill-Kisse

X = Pappa. Det förklarade du bra själv.
Jag skulle nog börjat med nytt stycke där, för att markera skillnaden generationerna emellan.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.