Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Stilistik - Ålderdomligt språk

Allt om luciasången

2011-12-13 09:55 #0 av: parsley

Allt om luciasången

http://www.sprakradet.se/2124#item105100

Jag har äntligen lärt mig vad ordet förlåt betyder.

Anmäl
2011-12-13 10:29 #1 av: TjockaBerta

Intressant men det är två versioner av text som man beskriver så att det förefaller vara samma text.

I versionen med fjät och stuva förekommer inte vingesus och sia.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2011-12-13 11:17 #2 av: raphanus

#0 - Betydelsen hänger kvar i det etymologiskt besläktade norska ordet forlate, som alltså betyder lämna eller överge. Förlåta i den moderna svenska betydelsen heter annars på norska tilgi eller unnskylde. Man skulle mycket väl på norska kunna säga "...kring jorda som sola har forlatt..." eller något liknande, utan att det för den skull låter ålderdomligt.

Anmäl
2011-12-13 14:12 #3 av: svenake

Jag tycker att den näst sista raden i den modärna versionen kunde gjorts bättre;

Jag vet nog vem det är,  -  kunde istället blivit

och jag vet vem det är

Flwer förslag?   . . . .    Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.