Annons:
Etikettspråk-i-framtiden
Läst 6943 ggr
aggeelin
12/4/11, 8:13 PM

Tio

En kompis till mig berättade att hon uppfattat att SAOL skriver att räkneordet "tio", ska stavas "tie". Hon var mycket upprörd för detta. Nästan lika dumt, sa hon, som att stava "mej" istället för "mig".

Kan det vara möjligt att 10 stavas tie?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
raphanus
12/5/11, 3:12 PM
#1

Enligt SAOL är båda varianterna godkända. Din kompis kan således lugnt fortsätta att skriva tio, om hon föredrar det.

aggeelin
12/5/11, 10:25 PM
#2

Hon (och då även jag) blir upprörd över att det över huvud taget föreslås (och här handlar det inte om ålder, hon är 25 år). Ni skulle höra hennes upprördhet över detta!

Skulle du själv kunna tänka dig att stava så?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Ephraim
12/6/11, 1:07 AM
#3

#2 Jag undrar om det inte handlar om ålder, fast tvärtom mot hur du tänker dig! Jag letade efter belägg på stavningen "tie", vilket är en utmaning med tanke på att det vanliga engelska ordet med samma stavning. De flesta beläggen är från 1800-talet eller första halvan av 1900-talet.

Det är lätt att tro att det skulle vara en nymodighet men jag tror tvärtom att det är en vardaglig stavning som är på väg bort. Dessutom undrar jag om inte uttalet "tie" långsamt är på väg bort till förmån för ett uttal som är närmare skriften. Notera också att stavningen är markerad som vardaglig (vilket framgår om man slår på "tio").

Det kan förövrigt vara värt att läsa förordet till SAOL för att se vad som är ordlistans ambition. SAOL är i huvudsak deskriptiv. Ambitionen är att beskriva språket sådant det används, vilket jag misstänker kan reta upp en och annan. Det finns ett visst preskriptivt inslag (större än i de flesta moderna ordlistor) men det är främst begränsat till en ambition att försvenska lånord.

Jag förstod det som att din vän även invände mot att "mej" ("dej" och "sej") finns med. Om denna stavning är mitt intryck att är väl etablerad i dagens språk. Att den skall finnas med i SAOL, markerad som vardaglig, är självklart. Min misstanke (som jag inte har så mycket belägg för) är dock att "mej" har varit på tillbakagång sedan 1980-talet.

raphanus
12/6/11, 3:13 AM
#4

#2 - Jag skulle aldrig skriva annat än nio och tio, men sättet jag själv ändå alltid uttalar 9 och 10 på ligger närmare formerna nie respektive tie.

DesK
12/6/11, 2:02 PM
#5

Jag gör som #4 Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
12/6/11, 2:26 PM
#6

#5 Jag också. Det är lättare att säga tie än att säga tio. Det är lika lätt (om inte lättare) att skriva tio än tie. Dessutom tycker jag inte det ser snyggt ut att skriva tie.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
TjockaBerta
12/6/11, 2:57 PM
#7

Då jag säger nio och tio med O så skulle jag inte komma på idén att stava det nie och tie.

>>>Malum domesticum<<<

svenake
12/6/11, 5:57 PM
#8

Jag tycker att kompisen skall bjudas in här. Glad

Själv skriver jag konsekvent  - mej dej och sej. Och alltid "dom".

Men jag stavar alltid  10  som tio.   Glad

Förresten stavar du 97 ,  nittiosju  eller   nittisju?

aggeelin
12/6/11, 7:33 PM
#9

Nittiosju

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bjornen
12/10/11, 5:43 PM
#10

Den gamla stavning var tijo, men mitt uttal är  tiê.

Upp till toppen
Annons: