Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

Gemena föräldrar

2011-11-29 09:56 #0 av: parsley

Ska man skriva Mamma och Pappa eller mamma och pappa?

Anmäl
2011-11-29 10:08 #1 av: Niklas

Gement inuti meningar.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work Om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2011-11-29 10:37 #2 av: TjockaBerta

Mina föräldrar var helt klart gemena.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2011-11-29 13:41 #3 av: raphanus

Om jag skriver om någon annans mamma eller pappa, skriver jag alltid med gemena bokstäver, men om jag skriver om min egen mor, brukar jag skriva det med versal, eftersom det fungerar som ett namn. Jag kallar henne ytterst sällan för hennes egentliga tilltalsnamn.

Anmäl
2011-11-29 22:20 #4 av: svenake

Mina föräldrar ville bli kallade  morsan och farsan  redan på 50-talet. Glad Och det gjorde vi!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.