Annons:
Etikettövrigt
Läst 8206 ggr
DesK
11/11/11, 9:48 AM

Språkliga fadäser 2

Nu startar jag en ny tråd, eftersom den förra är så lång Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
11/11/11, 11:32 AM
#1

Ljustyrka - kan kanske ses som att skribenten tappat en bokstav, men jag ser denna variant rätt ofta på fotosajter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jalking
11/11/11, 12:16 PM
#2

Hittat på nätet:

Fyra viktiga ingredienser i den mexikanska matlagningen är tortillas, böner, chile och tomatillos.

Måste man be till högre makter för att lyckas, eller rent av överleva käket?

DesK
11/11/11, 12:19 PM
#3

#2 Ja sannolikt måste man be till högre makter, det värsta blir väl att försöka få ned ett helt land i matlagningen Förvånad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
11/11/11, 3:49 PM
#4

Aftonbladet är en pålitlig källa -

-när det gäller lustigheter, som passar här.Skrattande

Dagens feta rubrik:

Din nyrenoverade bostad kan vara en farlig dödsfälla

Hur ser en ofarlig dödsfälla ut?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
11/13/11, 8:11 AM
#5

Häromdagen hade en av kvälltidningarna följande löpsedel:

Inför showen i kväll

Lyxfällans programledare river kontaktet

NN kan inte bättra sig

Det kanske inte är en språklig fadäs, men om man utgår från att ordet show har med underhållning att göra, så tycker jag att det inte känns helt aptitligt.

Emo
11/13/11, 9:33 AM
#6

Det heter en kontakt, i bestämd form kontakten.

Varför skulle han sätta igång med renoveringen och börja riva? Det är bättre att låta kunnigt folk sköta om det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Maria
11/17/11, 10:59 AM
#7

"jag är själv en sådan som inte köper all sjöns skit"

(hittat på iFokus)

Så kan man ju också säga kanske….ObestämdSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
11/17/11, 11:10 AM
#8

#7 Tack för dagens skratt Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
11/17/11, 1:22 PM
#9

#7 Nej det är riktigt. Inte ska man betala för skit. Rensa upp i sjön bör väl ägaren (eller de som smutsat ner) betala för.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
11/17/11, 1:29 PM
#10

#9 Precis. Jag tror jag ska börja använda uttrycketSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kissidor
11/18/11, 6:26 AM
#11

Rekordfå tonårsfödslar i USA

ATLANTA. Antalet tonårsfödslar är det lägsta någonsin i USA, enligt amerikanska folkhälsomyndigheter.

jag visste inte att de hade haft sådana problem till råga på allt annat elände Förvånad - skönt att det har avtagit iaf, det måste ju vara en oerhörd plåga för de stackars mödrarna. vi tycker ju det är jobbigt när någon går två veckor över tiden, med alla komplikationer som det medför

Värd på Mobiltelefoner och Android

parsley
11/18/11, 9:47 AM
#12

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.4089008-sundsvalls-nyaste-gym-vander-sig-bara-till-tjejer

Sundsvalls nyaste gym vänder sig bara till kvinnor, eftersom de vill träna själva. Blir det inte dyrt att släppa in dem en och en?Obestämd

parsley
11/19/11, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Läs och njut.

Annons:
DesK
11/20/11, 5:31 PM
#14

#13 Helt underbar! Skrattande

Här är en på utrikiska: "B&B - någon som har tips på bead & breakfest i …." Förvånad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kissidor
11/20/11, 5:44 PM
#15

bead & breakfast tror jag iaf skulle uppskattas mycket av tjejerna inne på smyckestillverkning Glad! men så var det ju inte breakfast utan breakfest, och det är jag inte lika säker på att de skulle uppskatta :-? tänker

Värd på Mobiltelefoner och Android

DesK
11/20/11, 5:55 PM
#16

#15 Ha ha jag tänkte också på de tjejerna där, men körde fast på breakfesten Cool

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Effie
11/20/11, 9:36 PM
#17

Kommer osökt att tänka på en kollega, som berättade att han övernattade på ett hotell i Spanien, och på morgonen fick frågan "Do you want breastfuck?"


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kissidor
11/21/11, 5:57 AM
#18

FörvånadSkrattande!

Värd på Mobiltelefoner och Android

raphanus
11/22/11, 12:12 PM
#19

#17 - Snacka om freudiansk felsägning!

parsley
11/22/11, 1:48 PM
#20

Klädföretaget Good Moves igen:

Super mjukt melerat garn

Det undrar jag verkligen? Är enfärgade garner nykterister? Dricker mjukt garn mer än strävt garn?

Annons:
maxiq
11/23/11, 2:20 PM
#21

En mycket gammal historia men jag kom att tänka på den när jag läste #17. En italiensk turist har bott på ett YMCA-hotell i London och skriver ett brev till direktören när han kommit hem:

Dear Signore Direttore

Now I am a-tella you a story wot I was a-treated at your hotella.

I am a-comma from Roma as tourist to London and stay as a-younga christian man at your hotella. When I comma in my room I see there is no shit in my bed – how can I sleep with no shit in the bed?

So I calla down to receptione and tella: ”I wanta  shit in my bed”. They tella me: ”Go to toilet”. I say: ”no, no, I wanta shit in my bed”. They say: ”You´d better not shit in your bed, you sonns-wa-bitch”.

What is ”sonna-wa-bitch”?

I go down for breakfast into ristorante. I order bacon and egga and two pissis of toast. I getta only one piss of toast. I tella waitress, and pointa at toast: ”I wanta piss”. She tella me: ” Go to toilet”. I say: ”No, no, I wanta piss on my plate”. She then say to me. ”You´d bloody wella not piss on the plate, you sonna-wa-bitch”.

Secon person who do not even know me calla me sonna-wa-bitch.

Leter I go for dinner in your ristorante. Spoon and knife is laid out, but no fock. I tella waitress: ” I wanna fock” and she tella me: ”Sure, everyone wanta fock”. I tella her: ”no, no, you don´t understand me, I wanta fock on the table”. She tella me ”So you sonna-wa-bitch wanta fock on the table? Get your ass out of here”.

So I go to receptione and ask for bill, I no wanta stay in this hotel no more. When I have paid the a-billa the portier said to me: ”thank you, and peace on you”.

I say: ”Piss on you to, you sonna-wa-bitch, I go back to Italy”.

I never more gonna stay your hotella no more, you sonna-wa-bitch.

Sincerely

Emiro Morelli

Skrattande


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

DesK
11/23/11, 2:23 PM
#22

Tack för dagens skratt Maxiq Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
11/23/11, 2:26 PM
#23

Helt underbar språklektion. Gammal god. Många år sedan jag läste den förra gången. Den är lika bra i dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
11/23/11, 2:35 PM
#24

#21 Aldrig läst den. Underbar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
11/23/11, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ord och bild.

parsley
11/23/11, 5:45 PM
#26

Googlade på huskurer mot hosta och hittade den här: Koka upp ett glas, lös i salt, låt det svalna tills du inte bränner dig och gurgla, spotta ut, osv tills glaset är tomt.

Hur gör man rent praktiskt?

Emo
11/26/11, 7:27 PM
#27

iFokus är en källa till glädje på mer än ett sätt. Skrattande

Detta hittade jag nyss:

"Har en stor kaktus som växer i kruka som har skjutit sidoskott."

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
TjockaBerta
11/27/11, 11:35 AM
#28

#27 Praktiskt. Då kan man driva upp egna små krukor. Kanske man kan korsa dem och få fram matchande färger.

>>>Malum domesticum<<<

[sakring]
11/27/11, 3:13 PM
#29

Köpte idag på Maxi, ConjaktspralinerSkrattande Jo det stod så på skylten men på kartongen så som det stod på engelska så framfick det att det var cognac som avsågs.

parsley
11/28/11, 6:46 PM
#30

En felskrivning av någon som råkat trycka på fel tangent, men ganska rolig ändå

Undrar vad jag ska höra till lunchen på lördag

parsley
11/29/11, 9:08 AM
#31

Radio Jönköping lägger ut nyheter på Facebook. Läs och njut? Obestämd

En person fick föras till sjukhus efter en biljakt på kraftgatan i Jönköping vid fyratiden i morse. Det var när polisen skulle stanna bilen med två personer i som föraren körde gasen i botten.

När han sen skulle svänga in från kraftgatan till industrigatan blev kurvan för skarp. Bilen voltade ner i diket och in på Jönköpings energis område där den smällde ihop med en barrack.

Skadeläget på föraren som fördes till länssjukhuset Ryhov är just nu oklart. Han misstänks för rattfylla alternativt drograttfylla å den andre personen i bilen misstänks för droginnehav.

maxiq
11/29/11, 6:56 PM
#32

De ska nog hålla sig till radio i fortsättningen…

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Maria
11/30/11, 4:01 PM
#33

Aftonbladet idag.

En man har fått en 10 cm lång häftklammer i hjärnan.

Byggarbetaren Shawn borde enligt läkare vara död eller järnskadad. Känsliga tittare varnas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

raphanus
12/1/11, 2:00 AM
#34

#33 - Makabert, men kul!

Annons:
Maria
12/1/11, 7:53 AM
#35

#34 Höga värden i den klammernFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
12/1/11, 6:18 PM
#36

http://msn.reseguiden.se/artiklar/icehotel-gor-konstgjord-tjale-4544

Ishotellet tillverkas genom att snökanoner kastas i formar.

Hur går det till, rent praktiskt?

maxiq
12/2/11, 2:46 PM
#37

Rubrik på st.nu: Greps efter bussmisshandel

En plåtslagare? Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

parsley
12/4/11, 3:22 PM
#38

Serierånare jagas

Malmö.

Polisen misstänker att en serierånare ligger bakom flera av novemberrånen i Malmö.

saxat från Sydsvenskan. Tror ni Fantomen är inblandad?

parsley
12/7/11, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Skäms

DesK
12/7/11, 5:34 PM
#40

#39 Oj oj oj Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

magma
12/8/11, 1:00 AM
#41

#39: Hörde nyss på radion att det inte var ett misstag, utan en avsiktlig "felskrivning" av en redigerare på tidningen ifråga.. Han hade helt enkelt tyckt det var skoj. Tungan ute

Annons:
DesK
12/8/11, 2:29 PM
#42

#41 Aha ett skämt alltså! Skrattande

Känner någon här till det numera vanliga ordet "andvänder"? Måste väl vara en and som vänder, men jag fattar inte vad det betyder i en sådan här mening: "Jag andvänder salt" Vänder han eller hon en and i salt då?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
12/8/11, 2:32 PM
#43

#42 HahaSkrattande Jag har även sett "andvänner" och det är ju behjärtansvärtFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
12/8/11, 2:34 PM
#44

Ha ha humlan, mycket behjärtnsvärt! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
12/8/11, 2:34 PM
#45

En bekant till mig som är lärare i svenska och engelska använder ordet andvänder ganska ofta. Ett annat ord som läraren andvänder är ordet aldra, som i aldra mest.

Läraren upprörs ofta över hur lite eleverna kan och hur kollegerna struntar i grammatik och stavning.

Ha ha ha

>>>Malum domesticum<<<

DesK
12/8/11, 2:37 PM
#46

#45 Oj! Han måste ha sovit på en del lektioner! Stackars elever!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Aniara4
12/8/11, 4:49 PM
#47

#12 Jag går sällan på gym, men jag drar slutsatsen att killar i allmänhet tenderar att lägga beslag på alla maskinerna. Tjejerna vill alltså träna själva istället för att bara få titta på när killarna tränar!

Emo
12/8/11, 5:16 PM
#48

#47 Det var nog så de hade tänkt.

Eftersom det finns i denna tråd, så är det för att det inte står vad de ville ha sagt utan något annat.

Det är sådana språkliga fadäser denna tråd handlar om.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Aniara4
12/8/11, 6:13 PM
#49

#48 Tack för att du förklarar att tråden handlar om språkliga fadäser, men nu var det så att jag var lite ironisk. Jag uppfattade det nämligen som att det roliga i exemplet i #12 var användadet av ordet "själv" när man menar "ensam". Ungefär som någon som inte vill gå själv hem, då får man anta att vederbörande vill bli buren?

Fast nu när jag läser artikeln står det ju faktiskt inte att de vill träna själva utan att de vill vara för sig själva, så då faller ju hela skämtet.

Jalking
12/9/11, 7:02 PM
#50

Jag käkade på restaurnag i dag. För att vara kinarestaurang var det förvånansvärt få stavfel, särskrivningar och hopskrivningar, men en sak fick mig att haja till:
Bland dryckerna fanns något som hette Konjakt.
Det verkar vara en ädel och dyr dryck, ska nog drickas med and(j)akt.

Effie
12/10/11, 10:01 AM
#51

Jag fick ett mail från en webbutik idag, med erbjudande om att köpa julens giftset. Jag tror jag avstår. Så många fiender har jag inte Obestämd


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
12/10/11, 10:03 AM
#52

#51 hahaSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
12/10/11, 10:19 AM
#53

Felskrivning på Facebook. Vem som helst kan naturligtvis råka skriva fel. Det är sådant som händer. I det här fallet blev det lite komiskt.

"Undrar man kan se sängarna på IKEA:s hemsida i olika färger?"

"Javisst, klicka på sångarna bara, så kommer de i olika färger"

parsley
12/10/11, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Facebook igen.

raphanus
12/10/11, 5:44 PM
#55

#54 - Hur svarar de i telefon på det där stället, tro?

Annons:
maxiq
12/10/11, 7:50 PM
#56

Från Blocket-annons som säljer ved:

Du har väl inte glömt bort sista vintern?

Ajdå! Är yttersta dagen redan här? Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

ell83
12/10/11, 10:56 PM
#57

Den roligaste felstavning jag någonsin läst, var på Familjeliv.se, då någon hade målat "Skäggivara" på väggen. Efter många funderingar fick jag till slut se en bild på målningen, och kom fram till att det var självaste Che Guevara som var avbildad på väggen.

raphanus
12/11/11, 2:04 AM
#58

#57 - Jo, det låter ju onekligen som något ställe norrut. Luossavaara, Kirunavaara och Skäggevaara.

Maria
12/11/11, 8:03 AM
#59

#57 Får verkligen hoppas att han/hon målar bättre än vad han/hon stavar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
12/11/11, 11:58 AM
#60

#57 Ja men det måste väl vara en folketymologisk stavning (och väldigt rolig)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

DesK
12/11/11, 1:29 PM
#61

#57 Ha ha den var ju störtskön Glad

Säcket = säkert - bara så att ni vet Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
12/11/11, 6:33 PM
#62

#57 Med tanke på hur många T-shirts och andra föremål som finns med Che Guevaras bild på, så kanske man kan säga att han blivit " en "skäggig vara"?

Annons:
Emo
12/12/11, 7:47 PM
#63

ännu ett citat från en iFokussajt:

"….därför vill jag kunna välja bort att de inte visas."

Vad menas?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
12/16/11, 10:44 AM
#64

OT: #62 Jomenvisst, och varje gång jag ser en går ett styng i hjärtat. Ingen bår väl numera omkring med T-tröja med Hitler, Mussolini, Pol Pot eller Pinochet, men massmördaren ERnesto Guevara de la Serna är tydligen rumsren? Den dagen hans missdåd blir kända för en bredare allmänhet lär det vara många som dumpar tröjan.

parsley
12/21/11, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Olycksfall i arbetet.

Aniara4
12/21/11, 9:47 AM
#66

#65 Fast den där placeringen tror jag är avsiktlig, de måste sätta in en varningsruta när de skriver om eller gör reklam för alkohol.

parsley
12/23/11, 11:26 AM
#67

Med anledning av Ernst brandfarliga ljuskrona så meddelar TV 4 att de sänder ut felaktiga signaler. Lite långsökt kanske, men man har inte roligare än man gör sig.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article14120528.ab

maxiq
12/23/11, 12:09 PM
#68

Röksignaler? Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Emo
12/24/11, 8:00 AM
#69

Från Norra Skåne i dag:

Dan före dopparedan stod fortfarande några ensama julgranar kvar hos julgransförsäljarna som längtade efter att bli pyntade med glitter och julgranskulor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
parsley
12/24/11, 9:21 AM
#70

#69 Jag ser den glitterpyntade julgransförsäljaren framför mig och blir varm i hjärtat.

kissidor
12/24/11, 9:48 AM
#71

ja visst gör man och visst blir man parsley - helt underbart syftningsfel emo Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jalking
12/25/11, 12:59 PM
#72

Rubrik i dagens nätupplaga av Dalarnas Tidningar:

Grattis Kalle, tv-ttitarna älskar dig!

Ett sånt slarvfel kan vem som helst göra, men varför tittar de inte en extra gång innan de lägger ut?
Har de ingen rättstavningsfunktion i programmet de använder?

Jalking
12/25/11, 1:40 PM
#73

Dalarnas Tidningar igen:

Överfulla återvinningsstationer skapar problem, men i år ska de bli mindre.

Korkat, då blir ju problemen ännu större!

DesK
12/29/11, 9:23 AM
#74

#73 Den såg jag också  Förvånad

Kan någon förklara för mig vad nedanstående mening, som jag fann på Support betyder.

Tycker upp så på mig när jag har dålig teckning på bredbandet

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
12/29/11, 12:04 PM
#75

#74 Jag kan i alla fall göra ett försök till tolkning; det liknar lite grann den "engelska" som jag ibland skulle "översätta" där jag tidigare jobbade. (Företaget var tyskt, med engelska som koncernspråk.)

Det ser ut att vara skrivet av någon som inte har svenska till modersmål och som inte heller är särskilt noga med språkets nyanser. "Tycker upp så på mig" tolkar jag till att det är exempelvis en dialogruta som "tycker upp" (dyker upp) så för mig - prepositionsfel är mycket vanliga när det finns ett annat språk i bakgrunden.

Teckning eller täckning är svårt för väldigt många, också när man har svenska som modersmål. Det hänger ihop med dialekter där man inte skiljer e och ä fonetiskt när man talar. Stockholmskan är känd för att ha e-uttal oavsett om det är e eller ä. Vi ser det ofta på Foto i Fokus, där teckning hos ett objektiv, analogt med att teckna med penna, skrivs som täckning. Här har vi det omvända; täckningen hos ett system av radiosändare för telefoni har fått fel vokal när det skrevs.

Jag har en liten anekdor från min tid på SL, när jag jobbade i tunnelbanan, och som har anknytning till "tycker upp".

En tunnelbaneförare anropade tunnelcentralen och meddelade att "det ryker i vagnen".

Han fick order att stanna kvar vid stationen och utrymma tåget, och trafikledaren skickade brandkåren till platsen.

Tunnelbaneföraren tyckte att det var lite onödiga åtgärder för att tåget bromsade ojämnt; han ville egentligen bara ha ett tågbyte, eftersom det ryckte så kraftigt när han bromsade att folk riskerade att ramla omkull eller ramla av sätena om de inte höll i sig.

DesK
12/29/11, 12:25 PM
#76

#75 Tack för en bra förklaring och underbar anekdot Skrattande Sannolikt är dock den som skrev den där meningen (Tycker upp så på mig när jag har dålig teckning på bredbandet) svensk.

På Foto hittar vi ofta såväl språkliga fadäser som särskrivningar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
maxiq
12/29/11, 2:54 PM
#77

Läker och Läcker brukar ofta förväxlas i talspråk men jag vet inte om jag har sett det i skrift.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
12/30/11, 9:35 PM
#78

#77 - En styggelse! Om någon säger att ett sår läker, och alltså är en person som har för vana att säga att något läker när det i själva verket läcker, kan ju den personen orsaka fatala missförstånd!

Jalking
12/30/11, 9:44 PM
#79

#77

Det klassar jag som verbal dyslexi.   ;-)

Inkanyezi
12/30/11, 9:46 PM
#80

En bekant till mig döpte sin båt till Läcker. Den gjorde det.

BrittaD
1/3/12, 4:06 PM
#81

I ett medlemsblad från Svenska Haflingerföreningen - min aldrig sinande källa till språkliga fadäser av alla slag - avslutar en styrelsemedlem sin artikel om ett besök hos en hingsthållare:

"Jag tackade nn för besöket och vände min bil hemåt med ännu ett trevligt besök i ryggsäcken."

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

maxiq
1/3/12, 5:22 PM
#82

Styrelsemedlemmen blev kanske packad? Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

BrittaD
1/4/12, 12:01 PM
#83

Ja, fast det brukar ju vara haflingerna som är packade -

som det stod i en annons

super fin haflinger Oskyldig

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
parsley
1/4/12, 12:05 PM
#84

Läst på facebook:

Kan marsvin äta soya kål, jag trodde det var grön ål, men jag tog fel.

Hur mycket kan min bok likna anna bok innan det blir frågan om plagiat?

maxiq
1/4/12, 10:40 PM
#85

Från en recension av en vara på en köpsajt:

"Fantastiskt rolig pryl, men hur i hela världen kan man bifoga en bruksanvisning på asiatisktengelska förmodligen skriven av en diselektiker ej äldre än 5 år"


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Inkanyezi
1/5/12, 12:15 AM
#86

Jag utgår ifrån att diselektikern som skrev det är något äldre än fem år. Cool

Jalking
1/5/12, 1:37 AM
#87

Dieselelektriker?

DesK
1/5/12, 7:53 AM
#88

#85 Ha ha ha Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bjornen
1/6/12, 1:19 PM
#89

# 56 "sista vintern" är inget märkligt uttryck utan där kommer vi in på dialektala uttryck. Sista = senaste. Senaste finns inte alls i min dialekt utan det är alltid sista.

Emo
1/6/12, 5:41 PM
#90

#89 Underligt för efter det sista kommer inte mera, annars hade det inte varit sist.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Bjornen
1/6/12, 8:13 PM
#91

Det är ju sist innan det kommer nästa gången.

parsley
1/7/12, 9:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Politisk analys

Bjornen
1/7/12, 9:56 AM
#93

Men väl så sant. Eftersom min dialekt är ålderdomlig så var det den verklighet man levde med. Ordet den "senaste" finns inte alls i min dialekt. Däremot använder vi sist och sista med olika betydelser.

Exempelvis "sist gångin" och "sistâ gångôn".

maxiq
1/9/12, 5:23 PM
#94

Intressant rubrik från ett ifokus-forum:

Stvadeade makaroner

Visst vill man ha receptet? Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

DesK
1/9/12, 5:32 PM
#95

#94 Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
1/9/12, 5:51 PM
#96

#94  Jag tvivlar på att du alls äter makaroner maxiq, oavsett tillagningsmetod.

Jag har också skrivit en del obegripligheter genom att sätta fingrarna fel på tangentbordet och sedan gjort saken värre genom att backa och skriva om.

BrittaD
1/9/12, 6:44 PM
#97

eller så är det skrivet av en diselektiker

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
DesK
1/11/12, 6:48 PM
#98

Så har jag återigen gjort bort mig! Skäms Titta på rubriken i den här artikeln på Matlust. Alla här ser säkert vad som är fel. Det var förvisso inte jag som skrev texten, men jag medverkade till att den publicerades - pinsamt pinsamt! Skäms

Ni får skratta! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
1/11/12, 7:41 PM
#99

#98 ?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
1/11/12, 7:56 PM
#100

Jag kan tänka mig att rubriken platsar på KiF, men att man kanske för det mesta inte tänker sig att vanligt bröd skulle vara ohälsosamt på Matlust?

DesK
1/11/12, 8:00 PM
#101

Ähum bakningen i sig är vanligen varken hälsosam eller ohälsosam, det är väl resultatet av bakningen och om eller när man äter upp resultatet, som för olika människor kan vara hälsosam eller ohälsosam Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
1/11/12, 8:10 PM
#102

Jo, men man sätter ju rubriker så där, lite provocerande, och de flesta som läser associerar nog till resultatet när de ser rubriken, och då kan det bli ett eller annat höjt ögonbryn om man tänker sig att det mest hälsosamma brödet är ett syrat rågbröd bakat med träkol i stenugn.

Sträcker man ut det en bit till, kan ju traditionell bakning med ved eller kol i stenugn vara mindre hälsosam för den som bakar än att använda en elektrisk ugn.

Själv har jag provat att laga mat med solen som värmekälla, och jag tror att det ur hälsosynpunkt och många andra aspekter är bättre än alternativen. Nackdelen är väl främst tillgängligheten. Det är lite skralt med sol på vintern här i Norden.

Aniara4
1/11/12, 8:21 PM
#103

Jag vill dela med mig av en skylt som finns på institutionen där jag studerar. På en dörr står det:

PERSONAL

STAFF ONLY

Jag vet inte om de andra studenterna får mer studiemedel än jag, men jag brukar få lämna påkläderskan hemma när jag går på föreläsning.

TjockaBerta
1/12/12, 10:53 AM
#104

Angående bakning vill jag berätta om hur jag som barn skrev en lång och fin juldikt. En rad löd:

och från köket kommer dofter från mors bak

Jag var väldig sårad när de andra i familjen skrattade åt min dikt och kunde inte begripa vad det var som var så roligt.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
parsley
1/15/12, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Hur tänkte man här?

Emo
1/15/12, 9:33 AM
#106

#105 Trav eller galopp?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

BrittaD
1/15/12, 6:28 PM
#107

#105

Så super äckligt Skrikandes

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
1/15/12, 6:37 PM
#108

Nu ni singlar eller bigamister Cool

Medryttare Till personlig kille

sökes på blocket

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

DesK
1/15/12, 6:40 PM
#109

Denna tråd låses n. Välkomna till Språkligs fadäser 3 Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: