Annons:
Etikettspråk-i-framtiden
Läst 7439 ggr
[aammE]
2011-10-15 20:12

Jag tycker att...

… Det borde heta INBILDA istället för INBILLA. Varför? Jo, för när jag var yngre så trodde jag faktiskt att det hette inbilda, det var inte för än i 6an som jag lärde mig att det heter som det heter.

Men hur logiskt är det?

Är det inte mer logiskt att det heter INBILDA? För det är ju faktiskt så att man får IN en BILD i huvudet om hur någonting är när man inbillar sig någonting, det är ju jättelogiskt? 

(Nej, jag är inte 100% seriös.)

Annons:
Ephraim
2011-10-15 20:32
#1

Du är faktiskt väldigt mycket på rätt spår. Ursprunget är medellågtyskans "inbilden" (tyskans "einbilden") som i SAOB förklaras som 'vilket möjl. är en övers. av lat. imaginari, göra en bild av ngt'. Få in en bild i huvudet alltså. Att vi i svenskan har "ll" och inte "ld" är helt enkelt på grund av en ljudmässig assimilation ld > ll som enligt SAOB troligen uppkom redan i lågtyskan.

Orden "inbilda" finns faktiskt med i SAOB, dels i en egen betydelse och dels som en variant av "inbilla". I danskan hittar vi också "indbilde".

[aammE]
2011-10-15 22:25
#2

#1 Anade faktiskt att det kunde vara någonting sådant som låg bakom det hela. :)

Bjornen
2011-10-16 07:39
#3

Man kan inbilla sig att utbildning ger bildning men så är inte fallet. Man bildar sig en uppfattning när man tillämpar sin utbildningen och erfarenhet för att vara bildad.

[aammE]
2011-10-16 17:00
#4

#3 "…när man tillämpar sin utbildningen"? :S

Upp till toppen
Annons: