Annons:
Etikettövrigt
Läst 3130 ggr
parsley
2011-10-10 14:16

Korrekturläsning och lektör

Skiljer ni på korrekturläsning och lektörsläsning och skrivcoacher?

För mig är en korrekturläsare en person som letar efter skriv- och stavfel i texten. Lektören är en person som läser en text och bedömmer dessa litterära kvaliteter. Är en skönlitterär bok tillräckligt spännande och välskriven för att bli utgiven? Finns det något som författaren kan förbättra i texten? Är faktainnehållet i en fackbok tillräckligt väl underbyggt?. Är texten på rätt nivå för den tänkta läsaren och målgruppen? En skrivcoach är en form av skrivkurslärare, som dels kan motivera dels kan ge tips om hur texter kan förbättras.

Annons:
DesK
2011-10-10 18:37
#1

Ja jag skiljer på dessa begrepp, möjligen undaget skrivcoach då det är ett helt nytt begrepp för mig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lill-Kisse
2011-10-10 19:15
#2

Där fick jag lära mig något nytt. Lektör kände jag inte till. Utöver din beskrivning kan det också betyda uppläsare, högläsare, enligt mitt lilla Lexikon.

Skrivcoach måste vara en relativt modern benämning. Nu har det blivit populärt med coacher i alla möjliga sammanhang. Ordet är inlånat från sportens värld och tycks handla om att ge stöd och uppmuntran.

raphanus
2011-10-11 15:20
#3

Jag har själv haft befattningen lektör, dock inte på ett bokförlag, utan på ett mediebevakningsföretag. Min arbetsuppgift var att läsa redan utgivna texter, och hade jag hittat några stav- eller sakfel i dessa texter, skulle jag inte ha kunnat göra någonting åt dem ändå. Ifall någon korrekturläste texterna också, så skedde det hur som helst innan jag tog vid, och det gjordes av en annan person än jag.

parsley
2011-10-11 15:34
#4

# 3 Intressant

Skriv- eller författarcoacher är något som dykt upp de senaste 10 åren. Dels har coaching blivit på modet, dels finns de faktiska möjligheterna att skriva en text på dator och snabbt skicka den för respons. Skrivarkurser har en lite längre historia. Jag vet inte riktigt när de första skrivarkurserna startades i Sverige. 1960-talet? 1970-talet?

Upp till toppen
Annons: