Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Hihi...(påstående)

2011-10-05 09:35 #0 av: Emo

Hur skulle ni uppfatta en text, som ser ut så här:

Hihi...(fnisset eller skrattet åtföljs här av ett påstående om något)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel 
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2011-10-05 11:17 #1 av: raphanus

Allt annat än prosaisk. Jag antar att det inte rör sig om ett brev från kommunen i alla fall.

Anmäl
2011-10-05 22:16 #2 av: Lill-Kisse

Det beror på vad som påstås och vem som skriver "Hihi...".
Ibland verkar det som ett sätt att ta avstånd ifrån påståendet, att man inte menar vad man skriver egentligen, känner sig generad eller inte vill bli tagen på allvar.
Andra gånger har jag blivit förvånad över att en vuxen, seriös och vältalig person skriver så barnsligt, för så känner jag nog mest.

Anmäl
2011-10-05 22:16 #3 av: parsley

Att den som skriver vill vara övertydlig och säga att nu kommer det något som verkligen är roligt, alt nu kommer jag att skämta.

Anmäl
2011-10-06 07:16 #4 av: Emo

Tack för era förslag. Diskussionen gäller ett påstående.

Hihi...Xxx betyder yyyyy på finska. XXX är ett egennamn och påståendet gjordes i en kommentar i XXXs presentationstråd på ett annat forum.

Den som skrev är nästan 40 år.

Diskussionen gäller om det var skrivet som hån eller en vänlig upplysning.

Vad tycker ni är skillnaden mellan om påståendet hade stått utan Hihi...

och påståendet med inledningen Hihi...?

Anmäl
2011-10-06 08:40 #5 av: parsley

Hihi, Loka betyder smutsvatten på finska.

Uttrycker man sig på det här sättet så talar man nedlåtande till en person tycker jag. Ditt namn, som är en viktig del av en identitet, betyder något fult eller pinsamt på ett annat språk. Ditt namn låter så dumt att jag inte kan annat än att skratta åt det.

Loka betyder smutsvatten på finska. :)

Loka betyder smutsvatten på finska. Glad

där man använder smileys är "snällare" formuleringar tycker jag, eftersom smileyn antyder att man skämtar.

Jag är inte säker på om Loka betyder smutsvatten på finska eller om det är ett exempel på en modern myt. "De kan inte servera mineralvattnet Loka på finlandsfärjorna eftersom Loka betyder smutsvatten på finska. Därför serveras Ramlösa istället".

Anmäl
2011-10-07 11:11 #6 av: TjockaBerta

Jag förstår inte varför man kommenterar någons namn över huvud taget när det tydligen är i negativ mening. Oförskämt tycker jag.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2011-10-07 13:07 #7 av: Emo

Tack för alla kommentarer - här på denna vänliga sajt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.