Annons:
Etikettvad-kallas-saken-företeelsen
Läst 4448 ggr
Ephraim
2011-09-27 18:16

Terminologikluring

Blev inspirerad av DesK:s språkkluring från igår, så här kommer en ny Kluring (vet inte om jag gillar uttrycket men så heter funktionen). Denna har ett tema: lingvistisk terminologi. Torrt och tråkigt säger vissa, spännande på ett väldigt nördigt sätt säger andra. Om du får större delen rätt på denna Kluring tillhör du sannolikt den senare gruppen!

Endast ett av alternativen är rätt på varje fråga. Läs inte ev. diskussion nedan innan du slutfört kluringen!

Påpeka gärna eventuella felaktigheter. Om det är tekniskt möjligt ska jag rätta kluringen, annars får det bli en rättelse nedan.

Ett förtydligande angående fråga 13: > ska vara tecknet >.

Annons:
Mitralis
2011-09-28 12:26
#1

4/16 Hade inte ens hört talas om 90% av det som stod där.
Men det var roligt i alla fall Glad



DesK
2011-09-28 17:38
#2

Ephraim jättekul att du hängde på med denna Kluring Glad Gör gärna någon Kluring då och då när du har lust Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ephraim
2011-09-28 20:38
#3

Tanken med denna var att börja hyffsat enkelt men att kontinuerligt bli svårare. Jag tror gränsen för vad man normalt lär sig i grundskolan och gymnasiet passeras ganska tidigt varför svårighetsgraden sammantaget är ganska hög. Det är med andra ord inget att skämmas över om man inte känner igen de flesta orden!

Min förhoppning är dock att det går att lära sig något av denna Kluring. Jag rekommenderar faktiskt dig som har tid över att kolla upp åtminstone ett av begreppen som du inte kunde på Wikipedia. Poängen är inte att lära sig svåra ord utan att lära sig något om hur språk fungerar och om hur olika språk kan vara.

#1 #2 Det är kul att ni gillar den!

#2 Det är inte otänkbart att det kommer fler! Ska försöka variera svårighetsgraden.

svenake
2011-09-28 21:50
#4

7  på fullständiga gissningar.

Har precis läst

"Ett träd med vida grenar,  De indoeuropeiska språkens historia"

Inte för att jag begrep mycket  men det är så skön text!  Glad

LatMask
2011-09-29 20:42
#5

Nio rätt, varav det mesta totala gissningar! Och jag känner hur ondskan växer inom mig…

Det är alltså vi som har noll koll på teorin, som skriver behagligast och mest lättläst! Vad tycker ni om det, kära nördar?

DesK
2011-09-29 20:48
#6

LatMask hum jag tror nog snarare att vi som är språknördar och hör hur språket är också ganska snabbt och lätt lär oss terminologin om vi vill och har intresse. Sedan finns det ju även några här som har superbra koll på både ock! Glad Säger inga namn men det ena namnet börjar på sista bokstaven i mitt förnamn och det andra på femte bokstaven i mitt förnamn Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
kissidor
2011-09-30 09:55
#7

9/16 och det är jag faktiskt riktigt nöjd med Glad. jag har ingen som helst utbildning inom det här området över gymnasienivå och ärligt talat har jag väl till och med glömt det mesta av det Skäms. framförallt är jag nöjd för att av alla de som jag aldrig hade hört talas om utan fick gissa på så lyckades jag ändå gissa rätt på några inte helt i blindo utan genom att tänka till lite Flört.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ephraim
2011-10-02 22:18
#8

Kunskaper inom språkvetenskap och kunskaper i språk är två väldigt olika saker. Detta forum verkar ha viss inriktning mot det senare men jag tror att det finns flera här som har intresse även av det förstnämnda.

Har kollat lite på statistiken och det bästa någon har fått är 9/16 (den som fick 16/16 var jag själv och jag hade ju facit…) vilket inte är dåligt alls. Som jag trodde var fråga 1, 2 och 4 sådana som nästan alla hade rätt på. Fråga 5 trodde jag att fler skulle ha rätt på men jag antar att den faller in under "jag har hört orden, men vad var det som var vad nu igen?" Är dock rätt imponerad av hur många som hade rätt på fråga 11 och 13.

Effie
2011-11-12 14:25
#9

Jag lyckades faktiskt få till 10 rätt, när jag äntligen lyckades få den här kluringen att fungera (förut har den lagt av efter en fyra fem frågor). Och bara en av frågorna där jag kom med en total gissning hade jag rätt på. Ergativa språk. Har heller aldrig hört talas om teliska verb och admirativ och vad det nu var mer som jag gissade fel på. Men när jag läste om teliska verb, och aspekt, på Wikipedia, så känner jag ju igen vad det handlar om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: