Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 6256 ggr
Sehvrin
2011-09-18 14:22

Frågor om skiljetecken

Hej!

Jag har ett par frågor angående skiljetecken:

1. Efter kolon ska det då vara stor eller liten bokstav?

Exempel

"Det var då han fick syn på dem i dimman i den mörka gryningstimman: Odjuren."

2. Ska det vara kommatecken innan "men" eller fungerar ordet som "och", att det alltså blir en naturlig paus innan?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ephraim
2011-09-18 18:22
#1

1. Det beror på vad som följer efter kolonet. Följande rekommendationer tror jag ska ligga i linje med Språkrådets.

Om det som följer efter är ett exempel, en förklaring, en uppräkning eller liknande bör det vara liten bokstav (förutsatt självklart att det inte rör sig om egennamn). I ditt exempel skulle jag föreslå:

• Det var då han fick syn på dem i dimman i den mörka gryningstimman: odjuren.

Om exemplet, förklaringen eller uppräkningen sträcker sig över flera meningar bör däremot stor bokstav användas.

• Jag är mycket nöjd med min nya bil: Den är bekväm. Den är miljövänlig. Den är dessutom fin att titta på.

Om det som följer efter kolonet är ett en direkt anföring eller ett citat bör stor bokstav användas (vad gäller citat kan det bero lite på vad som citeras). Detsamma gäller uppmaningar, utrop och frågor.

• Min fråga är enkel: Varför lägga skattepengar på verkningslösa behandlingar?

• Han skrek åt sin son: "Nu blir det inga julklappar!"

2. Samma regler gäller för "och" som för "men". Jag vet inte riktigt vad du menar med att det "blir en naturlig paus innan". Det finns hursomhelst få absoluta regler för om det ska vara komma före "och" och "men" eller inte. Det beror på förhållandet mellan leden och det finns en hel del valfrihet.

Jag har vid några tillfällen stött på uppfattningen att det alltid är fel med komma före "och" och "men". Denna uppfattning kan möjligen ligga i linje med vissa äldre rekommendationer, när det var vanligt att använda s.k. grammatisk kommatering (vilket inte innebär att man inte kan hitta komma före "och" i äldre texter). Idag brukar man emellertid använda s.k. tydlighetskommatering. Språkrådet rekommenderar faktiskt som huvudregel att komma bör sättas ut mellan huvudsatser som sammordnas med "och", "men", "eller" etc. Undantag kan göras vid kortare meningar.

maxiq
2011-09-22 23:35
#2

I ditt exempel: "Det var då han fick syn på dem i dimman i den mörka gryningstimman: Odjuren." skulle jag inte ens använda kolon utan på sin höjd ett semikolon eller allra troligast bara ett komma. Jag kan inga regler kring detta men det känns fel med ett kolon.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Upp till toppen
Annons: