Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Stilistik - Chattspråk/SMS-språk

Konstiga förkortningar

2011-09-15 20:40 #0 av: DesK

Förkortningarna blir ju allt fler och stundom allt underligare. En variant som jag har reagerat mot är pga av! Vad jag vet betyder bokstaven a i pga just av, så varför skriver så många pga av... Obestämd

Vad har ni sett för andra underliga förkortningar med eventuellt tillhörande ord?

Désirée

Anmäl
2011-09-16 12:43 #1 av: TjockaBerta

Jag har reagerat på förkortningen OMG vilken jag läst som" Oh my God" medan den som skrivit menat det svenska "omgående".

Förkortar jag ordet "omgående" använder jag inte versaler. Då blir det fel i mina ögon.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2011-09-17 16:32 #2 av: Lill-Kisse

Det är väl bara att konstatera att folk skriver lite fel ibland. Anledningen är nog att man inte tänker sig för alla gånger.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.