Annons:
Etikettövrigt
Läst 3896 ggr
parsley
2011-08-29 13:09

Friktion

Om två ytor gnids mot varandra uppstår friktion. Finns det något verb för detta? Friktionera?

Det finns inga dumma frågor, eller hur?

Annons:
DesK
2011-08-29 13:20
#1

Nej det finns inga dumma frågor Glad Jag vet faktiskt inte, men jag själv har lite dille på att göra liknande ord - vad sägs om skypeera?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Andina
2011-08-29 13:37
#2

#0 - Är det inte det som är "att frottera sig" (med andra/varandra)… ? Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Ephraim
2011-08-29 14:50
#3

Det mest etymologiskt korrekta verbet vore kanske "fricera", av latinets "fricō" ('gnugga, gnida') som gett upphov till "friktion" (lat "frictiō"). Men jag hittar inga belägg för att "fricera" har använts på svenska, och det har ju nackdelen av att uttalas på samma sätt som "frisera".

"Friktera" däremot finns faktiskt med i SAOB i betydelsen 'tekn. gnida; numera nästan bl. intr., särsk. i förb. friktera mot, under friktion ligga an mot', särskilt i förbindelsen "friktera mot". Det verkar ha varit i bruk i slutet av 1800-talet men en google-sökning visar att det knappast används idag. Dock tycker jag att det är väldigt begripligt, särskilt i analogi med reflektera och det något mindre vanliga refraktera (där jag egentligen skulle vilja ha "refrangera" enligt ett latinskt mönster). Så det är bara att använda om du vill ha ett enkelt verb!

Annars används väl "orsaka friktion" eller någon liknande konstruktion.

Inkanyezi
2011-09-04 18:35
#4

Vi använder ju franskans verb också för att gnugga, frottera när man har försvenskat det. Verbets rot är antagligen besläktad med roten till friktion.

Och de är ju sådana sår jag har i ansiktet, som man kan se i en tråd med självporträtt på Foto i Fokus, skrubbsår.

Upp till toppen
Annons: