Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 5579 ggr
DesK
2011-08-25 21:20

Hur tolkar du ordet? Cancer

Efter en diskussion på en annan sajt insåg jag att vi tolkar ordet cancer olika. Så nu undrar jag hur tolkar du ordet cancer? Är det en tumör vilken som helst? Eller är det endast en elakartad tumör? Eller…?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Ephraim
2011-08-25 21:50
#1

Det är möjligt att ordet cancer i vardagsspråk ofta används även om godartade tumörer, det har jag inte tänkt på, men i så fall skulle jag säga att detta bruk är mindre lämpligt. Den medicinska användningen är enligt NE:

"samlingsbenämning på tumörer av malign (elakartad) karaktär. Sådana tumörer skiljer sig i flera avseenden från benigna (godartade) tumörer;"

och enligt Wikipedia:

"En svulst av cancerceller kallas för en tumör, eller mer exakt, en malign (elakartad) tumör. Det finns även benigna (godartade) tumörer vilka inte räknas som cancer."

Detta är nog ett av de fall där det är lämpligt att anpassa sig efter fackspråket.

DesK
2011-08-27 16:45
#2

Ephraim tack för en bra förklaring Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

svenake
2011-08-30 21:00
#3

Jag har för mej att på latin betyder tumör endast svullnad.

Från början användes ordet "kräfta"

När detta ord fick en negativ klang använde man "cancer"

Sedan använde man "tumor"

och därefter "neo"

Hela tiden med en glidande betydelse.

Maria
2011-09-03 09:50
#4

#3 Cancer är väl kräfta på latin?

Själv är jag ett exempel.

Jag hade en tumör i hjärnan som opererades bort.

Vid provtagning visade det sig vara en cancertumör dvs elakartad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sakring]
2011-09-07 18:46
#5

Ja cancer är en elakartad tumör.

Upp till toppen
Annons: