Annons:
Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 6938 ggr
DesK
8/21/11, 7:00 PM

Språk - en trevlig sajt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter senaste tidens diskussioner tycker jag att det är på tiden att vi talar om vilken bra och trevlig sajt Språk är Glad Här får vi diskutera vad vi anser som rätt eller fel i våra språk. Ibland kan det leda till meningsskiljaktigheter och viss irritation, detta hör till sakens natur, tycker jag. En annan viktig sak att tänka på är att vi alla har olika sätt att uttrycka oss, vilket i sin tur kan uppfattas på mer eller mindre trevligt vis.Högt i tak är nog en förutsättning för att en sådan här sajt kan leva vidare.

Ett stort tack med en liten blomma till vår trevlige Sajtvärd Raphanus! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
raphanus
8/21/11, 10:27 PM
#1

Tack så mycket, DesK! Underbart fina blommor!

Ja, nog hade jag på känn att det skulle kunna bli stormigt på ett sådant här forum. Jag har ju en storebror, och vi har många gånger suttit vid samma köksbord, så jag vet hur lätt stormiga debatter kan blossa upp i till synes fredliga miljöer.

När det gäller det som hände här härom dagen, kan jag bara till mitt lilla försvar säga, att jag missbedömde allvarets nivå, och jag beklagar djupt om någon har tagit illa vid sig.

Jag driver just nu det här forumet på egen hand och försöker följa med så gott jag kan. Jag skulle gärna ta in en eller flera medhjälpare, och det skulle naturligtvis underlätta översikten. Om någon med känsla för att mota Olle i grind känner sig manad, så skicka gärna ett meddelande till mig.

Återigen stort tack till DesK, och stort tack också till alla andra hängivna forumbesökare!

Effie
8/22/11, 8:24 AM
#2

Jag tycker också att det här är ett trevligt forum, och blev också förvånad över den där diskussionen, och faktiskt även över kommentaren att det brukar vara otrevliga kommentarer här.

Visst vore det trevligt att hjälpa till, men sätta mig till ordningsman - nej. Och jag vet inte om det behövs en massa ordningsmän - men kanske, raphanus, behöver du inte deklarera att folk får skriva precis som de vill, du bryr dig inte. Hellre att det är högt i tak, men att det finns gränser. Sedan kanske det i praktiken blir samma sak, men det låter  bättre. Flört


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
8/22/11, 10:02 AM
#3

Ja visst, Effie, det har du rätt i. Där har jag själv ett konkret utvecklingsområde - att uttrycka mig lite mer diplomatiskt - och där skulle jag gärna vilja ha någon till min hjälp, som sagt. Alla tips och potentiella medarbetarförslag är hjärtligt välkomna.

Mitralis
8/22/11, 12:47 PM
#4

Jag håller med DesK om att det är en Språk är en trevlig sajt och även jag ger en blomma till raphanus Glad

Som Sajtvärd på Politik så är jag van att det ibland kan bli lite "diskussioner" och jag har som policy att inte gå in och "harkla" mej hela tiden. Jag utgår från att personerna som det gäller själva ryter ifrån om de känner att det blir för mycket. Det är extremt svårt för oss som sajtvärdar att veta hur mycket olika peroner "tål" och om vi går in och ska försöka "styra upp" hela tiden så kan det skapa mer irritation än ursprungs diskussionen. Självklart så kan man PMa mej och mina medvärdar om man vill ha lite stöd i situationen och då försöker vi styra upp det så gott det går.

Jag tycker att händelsen på språk var en isolerad händelse och i mina ögon är den inte representaiv för sajten. Jag har full förståelse om sajtvärden hade bekymmer att hantera situationen eftersom det var svårt att veta riktigt vilka åtgärder som förväntades.

Jag kommer gladeligen att fortsätta att besöka sajten och hoppas att den tråden inte gjorde allt för stor skada Glad



raphanus
8/22/11, 2:35 PM
#5

#4 - Jag gör stora ögon av beundran för att du tar dig an att vara Sajtvärd på Politik i Fokus, för där kan vi verkligen tala om ett forum där det finns risk för kraftiga meningsskiljaktigheter! Trevligt att ha dig kvar här, Mitralis!

Emo
8/22/11, 6:30 PM
#6

Tack Raphanus för att du ser till att göra din sajt till en av de trevligaste på iFokus. Lite smågruff får man räkna med. Alla kan inte alltid tycka likadant. Det är en balansgång att vara Sajtvärd.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
raphanus
8/22/11, 7:31 PM
#7

Tack för de orden, Emo!

Andina
8/24/11, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Men uj, jag har missat något! Nu måste jag ut och söka vad det är Språk har "drabbats av"..!

Jag tycker det är så kul med denna sajt - den får en att fundera och jag kan fråga om språkligheter som jag inte förstår…

Och så många härliga tankar och reflektioner - för att inte tala om all den kunskap om språk och språkbruk som finns här!

Jag är jätteglad att du, Raphanus, har startat denna sajt - även om jag inte skriver särskilt mycket men jag tycker det är en väldigt bra, rolig och viktig sajt!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

raphanus
8/25/11, 6:04 AM
#9

Å, vad kul att du tycker det, Andina! Då försöker vi fortsätta i samma stil!

Ephraim
8/25/11, 10:40 PM
#10

Meningsskiljaktigheter är inte ett problem – det är en tillgång. Genom att vi kontrollerar varandras påståenden kan vi komma tillrätta med eventuella felaktigheter och öka kvaliteten på det som skrivs. Jag nämner det därför att många tagit upp förekomsten av meningsskiljaktigheter nästan som att det skulle vara något negativt, och lite därför att någon på Livsstil såg det som ett problem att på Språk iFokus få "mothugg". Man kan alltid diskutera hur "mothuggen" bör framföras på ett trevligt sätt, men det är viktigt att de faktiskt får framföras. Ett forum där alla förväntas hålla med varandra hela tiden är direkt kunskapsfientligt.

Sen är människor förstås olika. Somliga är dåliga på att leverera kritik på ett sakligt sätt och attackerar någons person istället för dennes påståenden. Andra klarar inte av att bli emotsagda och tolkar även neutral kritik som fientliga påhopp. Men om målet med ett forum är att sprida kunskap måste det finnas en atmosfär där det är tillåtet att säga emot varandra på ett neutralt och sakligt sätt utan att man betecknas som "otrevlig". Det gynnar både deltagare och läsare (som är lätta att glömma). Samtidigt måste diskussionen självklart hållas till sak och inte till person.

Detta var alltså inte menat som en kommentar till diskussionerna förra veckan utan mer i allmänhet.

Med det sagt tycker jag att detta överlag är ett trevlig forum och jag måste instämma i att raphanus gör ett mycket bra jobb!

DesK
8/25/11, 10:50 PM
#11

Ephraim jag instämmer! Ingen hade kunnat säga detta bättre! Glad En liten fråga: Livsstil vad är det för någon sajt?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ephraim
8/25/11, 11:28 PM
#12

Livskvalitet iFokus tänkte jag på (det är ju bra att du rättar mig Glad). Det var såvitt jag förstår en tråd där (http://livskvalitet.ifokus.se/discussions/4e4be737d4ebea768700261e-petig-med-spraket#discussions-1) och efterföljande diskussioner här (http://sprak.ifokus.se/articles/4d712e70b9cb46221d044853-heter-det-de-eller-dem) som gav anledning att diskutera tonen på forumet.

DesK
8/25/11, 11:37 PM
#13

Ephraim tack för förtydligandena! Glad Det var inte min mening att leka "syföreningstant" Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Effie
8/26/11, 7:59 AM
#14

#10 Jag håller med. Om alla bara säger "Jag håller med dig" så blir det väldigt tråkigt, plus att jag tror att det i största allmänhet är väldigt farligt med ja-sägare. (men just i det här fallet finns inget att säga emot Glad)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

DesK
8/26/11, 6:12 PM
#15

Meningsskiljaktigheter som diskuteras på ett moget vis är ofta mycket givande och då lär man sig ofta något nytt också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
8/29/11, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Du får lite smör av mig. Glad

[Sisa]
8/29/11, 5:11 PM
#17

Nu måste jag bara få säga..

Självklart är meningsskiljaktigheter en tillgång..och alla kan ju inte bara säga ja..eller jag håller med.

Jag kan mycket väl ta kritik och jag kan mycket väl erkänna att jag har fel ibland..det är inte det vi pratar om!!

# 15 Att diskutera meningsskiljaktigheter på ett moget vis kan ge mycket..vi lär oss av detta. Men vad jag blev så upprörd av, var att jag blev fullkomligt utskälld, för den tråd jag hade skapat..jag var inte värd ens vatten!!

Det tycker jag inte man kan kalla meningsskiljaktighet..det vill jag kalla elakhet av högsta grad!  Skrikandes

Förlåt att jag är här..men jag måste bara få säga vad jag tycker om det hela. Något som vissa härinne inte ens vill lyssna på..utan hellre säger " Jag är Jag..och Jag har alltid rätt!"

DesK
8/29/11, 6:15 PM
#18

Sisa inte ska du be om ursäkt för att du skriver här på sajten! Glad Hum vad jag vet har du inte skapat någon tråd här på sajten på senaste tiden. Om du däremot refererar till kluringen om "de eller dem", som du skapade på Livskvalitet, så såg jag här att det var några som ifrågasatte om du verkligen hade korrekta svarsalternativ i den där kluringen. Det uppfattar inte jag som att du blev fullkomligt nedskälld här. Ej heller uppfattar jag det som elakheter, utan snarare som att de som kommenterade detta här försökte hjälpa dig.

Tänk på en av punkterna i iFokus allmänna skrivregler: "Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt" Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Sisa]
8/29/11, 6:37 PM
#19

# 18  Har Du läst i tråden "Heter det de eller dem" ?

Kallar Du det att hjälpa..att INTE vara elak ? Då vet inte jag vad elekhet är!  Jag försökte svara och förklara, men inte ens det kunde man göra!

DesK
8/29/11, 6:47 PM
#20

Sisa ja det har jag, jag läser alla trådar här inne. Det var nog så i "Heter det de eller dem" att du själv inte heller var vidare trevlig. Har du tänkt på det? Vilka övriga skriverier om din tråd inne på Livskvalitet finns det här inne på Språk? Jag tycker allt att du kan utgå ifrån att de som skrev i "Heter det de eller dem" faktiskt bara menade väl. Tänk på att det skrivna ordet ofta kan uppfattas som hårt. Dina upprepade ilskna Skrikandes smilisar kan också uppfattas som mycket negativa.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Sisa]
8/29/11, 7:05 PM
#21

Hur ska man kunna vara trevlig då man får ett sånt bemötande ? Vet mycket väl vad jag svarade!

I denna tråd finns det också med, ni hänvisar med en länk. Det var därför jag reagerade!  Konstigt att det bara är mina ord som upplevs som otrevliga och negativa Obestämd

Ber om ursäkt att jag jagade upp mej..tycker vi avslutar här!

DesK
8/29/11, 7:25 PM
#22

Sisa eftersom du envisas med att du har fått ett otrevligt bemötande här på sajten, tycker jag att det är dags för dig att ge exempel på det, gärna med länk!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: