Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 5454 ggr
[peter54]
2011-08-18 22:50

Dubbla?

Efter quiz-tråden på Livskvalitet om språkbruk kom jag att tänka på en företeelse som jag kan få spader på emellanåt - slarvet med uttrycket "dubbla".

Igår morse (16/8) stod det på förstasidan av Upsala Nya Tidning följande rubrik:

Pris på tomt i Alunda sexdubblat på ett år".

Hur mycket i pengar är det? Jo tidningen skriver att tomtpriset ökat från 400 000 till 2,5 miljoner. Det är sexfaldigat och inte sexdubblat.

Räknar man 400 000 dubbelt så får man 800 000. Om man gör räkningen på det simpla viset blir en dubblering sex gånger 800 000 faktiskt 4,8 miljoner.

Räknar man att man dubblerar 400 000 i rak följd blir det;

dubbel 400 kkr = 800 kkr

dubbel 800 kkr = 1,6 miljoner

dubbel 1,6 miljoner = 3,2 miljoner

dubbel 3,2 miljoner = 6,4 miljoner

dubbel 6,4 miljoner = 12,8 miljoner

dubbel 12,8 miljoner = 25,6 miljoner

En sexdubbling av det aktuella tomtpriset är alltså inte 2,5 miljoner, utan istället 25,6 miljoner.

Jag avskyr när inte ens media kan använda uttrycket "flerfaldigt" istället för att missbruka ordet "dubbelt".

Annons:
Ephraim
2011-08-18 23:32
#1

Du är definitivt inte ensam om att störa dig på detta men för egen del har jag mycket svårt att se vad som är problemet. Efterledet -dubbel i betydelsen 'ökad X gånger' är extremt väletablerat i svenskan och det är knappast någon tvekan om vad det betyder. Det är inget nytt påfund heller, uttrycket tredubbel har exempelvis använts sedan 1500-talet åtminstone. Vi hittar det hos Olaus Petri bland annat. Det kan knappast betecknas som slarv att använda ett så etablerat uttryck.

Sen kan man förstås ha åsikter om vad ord borde betyda utifrån något slags logiskt resonemang, men språk har en tendens att inte vara helt logiska.

Upp till toppen
Annons: