Annons:
Etikettövrigt
Läst 3274 ggr
Mimmi
2011-08-06 22:18

Projektarbete

Det är snart dags för mig att börja med mitt projektarbete, och jag har som det ser ut nu ingen som helst aning om vad jag ska göra. Jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning språk och projektarbetet ska därför helst ha något att göra med språk. Kändes som att ni kanske kan komma med lite bra idéer!

Jag vill helst inte skriva en lång uppsats utan något praktiskt är att föredra. Jag är väldigt intresserad av språk och läser för tillfället svenska, engelska, franska, spanska och mandarin (kinesiska). Jag har även läst italienska. Jag är även intresserad av fotografi och sång, så om man på något sätt skulle kunna knyta ihop t.ex. foto och språk vore det helt perfekt.

Några idéer?

Annons:
[Morfalum]
2011-08-08 13:17
#1

Ja jag har en idé. Tänk själv och försök ta dig fram av egen motor istället för att fråga efter idéer på ett forum. Tungan ute

Vad vill du göra? Tänk efter precis vad du vill göra och se om det är möjligt och inom ramarna för uppgiften. Hur ska du kunna genomföra en idé någon gett dig på ett forum på ett tillfredställande sätt? Grunden är ju då inte en gnista och en vilja att göra den? Det blir nog svårt skulle jag vilja säga.

Men givetvis, som alltid, det är ditt val. Men jag skulle inte stjälpa dig  och att ge dig en idé.

Mimmi
2011-08-08 13:32
#2

Jag har ju såklart verkligen försökt att komma på något på egen hand redan.

Jag kommer ju såklart inte att välja att göra något som jag inte vill göra eller som inte känns rätt. Jag behöver bara idéer. Får jag ett förslag som känns bra i grunden får jag ju sedan förändra det hela så att det passar just mig. Jag ser inget fel i att bolla idéer och tankar med andra.

[Morfalum]
2011-08-08 14:57
#3

#2 Okej. Lycka till!

raphanus
2011-08-08 20:49
#4

Om du gillar fotografering, alltså avbildning av saker och ting, skulle du kanske kunna kombinera det med ditt intresse för kinesiska, eftersom kinesiskt skriftspråk delvis bygger på bilder, alltså återigen avbildning av saker och ting.

Kanske skulle du kunna fråga kinesiska modersmålstalare hur de associerar när de ser vissa bilder. I de kinesiska tecknen för snö och elektricitet ingår ju tecknet för hand, och tecknet för hand i sin tur är ju väldigt likt en riktig hand. Du skulle kunna ställa dig frågan om man som talare av kinesiska har lättare att associera begreppen snö och elektricitet till hand, just med tanke på hur skriftbilden ser ut.

Mimmi
2011-08-08 21:17
#5

Det är en jätteintressant idé! Vi ska eventuellt åka till Kina med skolan så man skulle ju kunna göra något på plats. Ska definitivt fundera vidare på något sådant här.

Upp till toppen
Annons: