Annons:
Etikettövrigt
Läst 2572 ggr
Mitralis
2011-07-25 14:52

Sajtvärd eller sajtvärd?

Jag håller på och funderar på om jag ska skriva Sajtvärd med stort eller litet s.

Jag skriver lite olika beroende på situation men när jag skriver om mej själv som Sajtvärd i signaturen så skriver jag med stort S på samma sätt som jag skriver Kost, Humor eller Politik med stora boksäver i början.

Ser det knasigt ut att skriva Sajtvärd med stort S?

Mitralis, Sajtvärd för Politik, Kost och Humor.

Och när jag ändå är i gång. Är jag Sajtvärd för eller ?



Annons:
Ephraim
2011-07-25 21:56
#1

Språkrådets rekommendation är att skriva titlar med liten bokstav, och i mina ögon ser det ganska konstigt ut med stort S. Så jag föreslår litet s.

"Sajtvärd för" och "sajtvärd på" går nog bra båda två. En google-sökning visar för det första att uttrycket "sajtvärd" används närmast exklusivt på iFokus, och för det andra att konstruktionerna med "på" och "för" är vanliga båda två. "Sajtvärd på" är det som ger flest träffar men om du föredrar "sajtvärd för" är det många som använder det också.

Mitralis
2011-07-26 08:52
#2

#1 Tack för svaret Glad



Bjornen
2011-07-28 08:38
#3

Titlar skrevs oftast förr med stor bokstav. Då fanns ju flera olika storlekar på bokstäverna. Liten bokstav använde man för de simplaste titlarna och ju finare titel desto större bokstav. De riktigt finaste titlarna skrevs med mycket stor bokstav (femte-sjunde storleken). Före detta skulle det ju också vara tilltal som t.ex. Herr Hög Vällärde osv.

Upp till toppen
Annons: