Annons:
Etikettstilistik-dialekter-lokala-varianter
Läst 9071 ggr
Andina
7/4/11, 11:52 PM

De'eä la Görbra - Görkul - Gör...

Varifrån kommer Gör? Som används mycket bl a i Gtbg.

Jag föddes i Borås och använde ordet Gör ofta - fast som liten trodde jag att det bara var "Gö" (Göbra, Gökul).

Men, varifrån kommer detta uttryck? Gud? Gud så bra…?

Och är det någon som vet varför man säger "la" istället för "väl"?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Wand
7/5/11, 12:04 AM
#1

Själv är jag Norrlänning och använder ingen utav dessa uttryck. Men jag har hört det mycket i värmländskan också. Mystiskt! 
Det känns som att Gör skulle kunna vara ett slang för jätte, eftersom att man använder det till görbra, görhungrig, osv.

.. I alla fall av vad jag har hört det!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Bjornen
7/5/11, 9:46 AM
#2

Det "gôr" jag använder betyder var, och alltså något mycket dåligt. Vi använder det särskilt i "gôrkåâ" som motsats till tucku och alltså inte möjligt att tugga. Det är ju gult i färgen och blir bara smulor med dålig smak när man ska försöka tugga det. Jämför också ordet "gôl" = gul.

parsley
7/5/11, 10:20 AM
#3

Gud är väl något slags förstärkningsord, som är lite snällare och därmed lättare att använda än ord som syftar han med horn och svans.

Att värmländskan och göteborgskan påminner om varandra kan bero på handelsutbyte. Produkter från värmlandsskogarna exporterades inom landet via Klarälven och Vänern till Göteborg. Handeln omnämns bl a i Gösta Berlings Saga av Selma Lagerlöf.

Hur samma ord kan hamna i Norrland och Värmland är lite mer mystiskt. Ett exempel är ordet flänna, som betyder gråta och gärna används om någon som gråter för att få sympatier. Ordet används i västra Värmland samt i Västerbotten.

Varfrån göteborskans gôr kommer har jag ingen aningen om. Det skulle vara gôr-roligt att få veta.

raphanus
7/5/11, 10:39 AM
#4

Göteborgskans gör med hårt g i början kommer från fornsvenskans gorr, som betyder avföring. I en del värmländska dialekter säger man dessutom görr, med kort vokal och långt r. Görbra är alltså det samma som skitbra och så vidare. Görkå är kåda som inte smakar så gott. Kåda kan man tugga på ungefär som tuggummi, och ofta smakar det gott, men ibland har man otur och får tag på en klutt görkå.

Effie
7/5/11, 12:45 PM
#5

…sen kan man ju undra varför något är skitbra, men det är väl bara att acceptera ordet.Glad

Jag var i Värmland i helgen, och nu har jag lärt mig ordet "dretskôj" (det hade vi). Apropå skitkul o dyl.

Jag, som göteborgare, har använt gôr- åtminstone sedan sextiotalet (jag sade väl inte så mycket innan dess; ordet har nog använts längre inbillar jag mig). Jag använder också ordet gôra, både som substantiv och verb. (gegga, kladda)

Ordet "la" vet jag inte varifrån det kommer, men jag tror det förekommer i en stor del av södra Sverige, inte bara Göteborg, Kanske någon annan vet.

Göteborgskan har väl vuxit fram som en blandning av landskapen runtomkring (och det är inte långt till Värmland), plus kanske lite influenser utifrån också, med tanke på att det är en hamnstad.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
7/5/11, 1:09 PM
#6

#5 - Såvitt jag vet är la en förkortning av välan.

Annons:
Andina
7/5/11, 11:50 PM
#7

Tack för alla era tankar om Gör o La med mera. Spännande! 
Men lite 'trist' ändå att gör skulle vara detsamma som skit… För hur gott är något som är skitgott? Däremot, åtminstone fram till nu, har görgott låtit som något riktigt gott…

Det låter logiskt att la är sprunget ur välan…

He e' hänna lusti'a ord vårat schpråk består åv…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bjornen
7/6/11, 7:53 AM
#8

gôr = var(bildning) substantiv

Upp till toppen
Annons: