Annons:
Etikettövrigt
Läst 9329 ggr
Inkanyezi
7/4/11, 12:34 PM

beskärda - beskurna

Såg just i ett inlägg på Foto i Fokus böjningen "beskärda" för bilder som var beskurna och funderar lite över användningen av den starka och den svaga böjningen. Att man får sin beskärda del låter ju inte konstigt, och det handlar ju om samma verb, så att den svaga böjningen förekommer är ganska klart. Däremot tar det emot för mig att använda den för exempelvis att beskära bilder.

En tanke är att det kan finnas en äldre variant av "skära", ett verb som inte betyder att man har skurit med kniv, utan att man helt enkelt delar någonting, och att den har böjts svagt.Jag tänker på att lastluckorna på båtar kan ha lösa skärstockar som delar upp den stora ytan av öppningen i mindre delar som man kan lägga mer hanterbara luckor över innan man täcker med presenning.

Jag hittade inte någon grupp som verkade skräddarsydd för den här sortens funderingar, så jag lade den i "övrigt".

Annons:
Emo
7/4/11, 3:55 PM
#1

Enligt min gamla SAOL så är beskära, beskärde = giva

och beskära, beskar (jfr skära)

Så enligt den är det olika ord med olika betydelser

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

svenake
7/5/11, 6:38 AM
#2

Grundordet bör vara  skära.

skära - skar - skurit

Men tidigare hade vi svenskan många fler böjningsformer och jag tror att det är några sådana varianter som kan leva kvar.

Andra exempel;

Sjungom studentens lyck. . .     (INTE  sjung om)

Varg i veum.

Man ur huse.

Låtom oss bedja.  (I kyrkliga sammanhang)

Upp till toppen
Annons: