Annons:
Etikettstilistik-lyrik-dikt-poesi
Läst 10281 ggr
haabn10
2011-06-23 01:12

Vilken känsla får ni?

Hej här är man tillbaks, skrivit några rader och skulle vilja veta vad ni får för känsla av att läsa dessa rader, bara och fråga om någonting är obegripligt (Då jag inte har svenska som modersmål, tänkte bara poängtera)

Mening med denna experiment är att veta om jag kan förmedla den känsla jag har till läsaren då vissa ord i texten är bara symboler för andra saker.

Ledtråd kan ges om det önskas!

"Jag ser någonting
Jag ser det klart och tydligt
Ser den dagen då ni alla har det fullt upp och jobbar i fullfart
medan jag går förbi er
går ut och tänder en cigg
och ingen märker någonting förrän sen!"

Mvh nattuggla (då kl är 01.10)

Annons:
raphanus
2011-06-23 11:01
#1

Välkommen tillbaka, haabn10! Kul att se dig här igen!

Jag uppfattar din text som en kort men djup betraktelse och en uppmaning till andra människor om att ge sig tid att stanna upp och se sig om. Det kändes faktiskt lite som om tiden stod stilla, på ett behagligt vis, medan jag läste din text!

haabn10
2011-06-23 11:55
#2

Intressant.Glad

Men ändå inte den känsla jag hade när jag skrev dessa rader.

Tack för svaret, får avvakta och se om andra har något att skriva om denna text! får avslöja det själv sen om ingen kommer på den känsla jag hade när jag skrev texten. :-)

Emo
2011-06-23 13:40
#3

Hoppas jag har fel, men för mig är det något om den utanförskap många känner.

Det finns ett ordspråk som söger: "Man saknar inte kon förrän båset är tomt" vilket betyder att man inte vet vad man gått miste om förrän det är för sent.

Hoppas fortfarande att jag har fel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Andina
2011-06-24 14:00
#4

Jag upplever det som att du observerar och ser hur människor lever "destruktivt" och inte hinner njuta av livet. Att de för sent kommer till insikt om att de "glömt att leva".

Att du observerar hur människor förtärs av stress. Att de inte jobbar för att leva, utan lever för att jobba.
Att du kommit till insikt om att vi måste passa på att leva medan vi finns här i vårt jordeliv.

Jag läser det som att du ser den smärta de åsamkar sig själva…

(Det var mina reflektioner på dina rader…Flört)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bjornen
2011-06-26 00:46
#5

För att vara riktigt ärlig så uppfattar jag texten som en salig röra och kaos. Fina poetiska uttryck blandat med talspråk och slangord. Det känns som de fina uttrycken medvetet har saboterats med de avslutande orden.

svenake
2011-06-26 09:29
#6

Precis på samma sätt gjorde CornelisV:

"Medborgare ur led är tiden

det hävdar jag bestämt

törhända ni jagar standard

ja jäklar vilket skämt . . . "

….om jag nu minns rätt  Glad

Annons:
Morexilus
2013-01-02 19:56
#7

Hej Haa,

jag får känslan av en trasig kedja.

Någon sliter hårt, fångad i sitt arbete, ouppskattad därtill.

Drömmandes om en framtid med roller som är bytta.

En framtid där ingen ser, ingen har tid att se, när den forne trälen gör ett välförtjänt uttag, ur sitt kompledighetskonto.

Därefter ser dom, då märker dom, denna länk har alltid funnits i kedjan av en anledning.

Och kedjan blir åter hel.

Lill-Kisse
2013-01-02 20:47
#8

Du skrev inte vad du såg. Ordet "någonting" säger mig ingenting alls. Därmed blir dikten tom och väcker inga känslor.

parsley
2013-01-05 17:36
#9

"Jag ser någonting
Jag ser det klart och tydligt Antingen insikt eller att man ser något konkret t ex en person eller ett föremål

Ser den dagen då ni alla har det fullt upp och jobbar i fullfart Betraktar tillvaron och människor som jobbar, underförstått betraktaren är ledig och fri, vilket de som jobbar inte är. Betraktaren kan se (upptäcka, inse) sådant som går den som arbetar förbi

medan jag går förbi er jag går förbi, osedd, antingen nonchalerad eller för att jag kan smyga förbi

går ut och tänder en cigg betraktaren kan ha smitit från jobbet och tar en rökpaus i smyg eller står vid sidan om samhället och andra människor och röker. Vad har jag för inställning till cigaretter?
och ingen märker någonting förrän sen!" smitningen upptäcks, cigaretten kan ha använts till att tända på något t ex en papperskorg, även symboliskt för utanförskap, självdestruktiva handlingar är ett rop på hjälp som upptäcks försent.

TjockaBerta
2013-01-05 19:14
#10

Som jag tolkar dikten är det frågan om ett självmord.

Du ser den dagen, ser den klart och tydligt medan alla andra bara går förbi. De har fullt upp med sitt.

Går ut och (tänder en cigg) medan ingen märker något förrän sen.
Och då är det ju för sent.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: