Annons:
Etikettövrigt
Läst 3706 ggr
Skogselva
6/1/11, 6:22 PM

Lingvistik boktips?

Jag hade oturen att köra på en tenta i lingvistik som jag nu måste göra om nästa torsdag.

All kurslitteratur vi har i kursen är ett kompendium som läraren skrivit, men jag tycker det är för kortfattat, jag känner att jag behöver lite mer att läsa för att kunna lära mig. Kompendiet är på spanska, och nästan alla de böcker hon använt när hon skrivit kompendiet är också spanska, vilket gör att de blir svåra att få tag på.

Så jag undrar om någon känner till en svensk alt. engelsk bok som handlar om lingvistik. Jag vill kunna få tag på den i ett bibliotek. 

Det vi ska kunna är:

sociolingvistik, psykolingvistik, kontrastiv lingvistik, didaktisk lingvistik, strukturalismen, generativismen, pragmatismen, m.fl. 

I stort sett så ska vi nog kunna alltihop inom lingvistik, men dessa är nog viktigast - det är dem som hon skriver mest om.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
raphanus
6/2/11, 7:34 AM
#1

An Introduction to Language av Victoria Fromkin och Robert Rodman (Harcourt Brace Jovanovich College Publishers) täcker in det mesta. Lite överkurs kanske, men The Cambridge Encyclopedia of Language av David Crystal (Cambridge University Press) är också bra.

Skogselva
6/2/11, 10:48 AM
#2

Okej, ska kolla upp dessa, tackar! {#emotions_dlg.smile}

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: