Annons:
Etikettsemantik
Läst 4572 ggr
TjockaBerta
5/31/11, 1:41 PM

Hur många alternativ?

Det låter alltid lika fel när jag hör folk tala om tre eller flera alternativ.

För mig betyder alternativ, den/det andra, och det kan alltså endast finnas ett alternativ.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
raphanus
5/31/11, 1:48 PM
#1

Så har jag aldrig tänkt på "alternativ". Det kan finnas ett huvudargument eller en huvudmöjlighet och sedan teoretiskt sett hur många alternativ (övriga argument/möjligheter) som helst till detta argument eller denna möjlighet.

Visserligen har du rätt i att alternativ går tillbaka på latinets "alter" som betyder "annan", som i "ett annat argument" eller "en annan möjlighet", men precis som att det kan finnas "flera andra möjligheter" eller "flera andra argument" kan det också finnas "flera alternativ" till huvudargumentet eller huvudmöjligheten.

Om det nu är som TS säger, vad skulle då TS föredra att säga i stället för "alternativ", om det råkar vara så att valmöjligheterna vid sidan om huvudargumentet/huvudmöjligheten är fler än en?

TjockaBerta
5/31/11, 2:09 PM
#2

Med någon form av omskrivning. Som du nämner ovan tex.

Det beror på vad det gäller, hur jag formulerar mig.

Jämför "alter ego" - mitt andra jag. Det är bara ett.

>>>Malum domesticum<<<

Ephraim
5/31/11, 6:21 PM
#3

Jag tror det är en väldigt egen syn på "alternativ". Substantivet har funnits i svenskan åtminstone sedan 1700-talet (äldsta belägget från 1793) och vad jag kunnat få fram har det aldrig varit några problem att tala om "tre alternativ". Det finns också en något senare användning, när man talar om ett (eller flera) "alternativ till något". Jag tror beskrivningen i #1 ligger närmare den användningen. Det finns dessutom en tredje användning som nog inte förekommer idag, men som är den äldsta i svenskan, där "alternativ" betecknar själva valet. "Alternativ" är också ett adjektiv, som funnits i svenskan åtmimstone sedan slutet av 1800-talet. Adjektivet har åtminstone två användningar som är parallella till substantivets två nuvarande användningar. Man kan tala om "tre alternativa möjligheter", och mena tre (ofta sinsemellan uteslutande) val. Man kan också tala om "en alternativ möjlighet", och mena att det finns två möjligheter där en är sekundär. Den första användningen är den ursprungliga. Hursomhelst är det nog en god idé att vänja sig vid "tre alternativ". Varför skulle det vara fel?

Andina
6/25/11, 10:50 AM
#4

Intressant - jag har aldrig reagerat på flera alternativ heller.

Det är väl en kortversion av "flera alternativa val".

Hör alternativ ihop med alternera? I så fall kan man alternera mellan endast två alternativ eller mellan flera?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Ephraim
6/26/11, 12:51 AM
#5

#4 Ja, det finns definitivt en koppling mellan "alternera" och "alternativ".

"Alternera" kommer, via tyska, av latinets "alternō" som betyder ungefär 'utföra om vartannat, alternera'. Detta latinska verb kommer i sin tur av ett adjektiv "alternus" 'en efter en', av ett adjektiv eller pronomen "alter" 'den andra (av två)', av ett urindoeuropeiskt *h₂élteros med samma betydelse.

Också "alternativ" kan spåras till det latinska verbet "alternō", genom ett medeltidslatinskt "alternātīvus" (< "alternātus", perfekt particip av "alternō") som snarare betydde 'omväxlande, alternerande'.

Jag tycker gott att man kan alternera mellan fler än två alternativ på svenska (och Nationalencyklopedins ordbok håller med: "KONSTR.: ~ med ngn el. ngt, ngra ~r"). Detta tror jag gällde redan på latin, även om "alter" faktiskt tycks betyda just 'den andra (av två)'.

Att se "flera alternativ" som en kortversion av "flera alternativa val" är inte historiskt korrekt. "Alternativ" som substantiv är äldre än adjektivet.

Upp till toppen
Annons: