Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Vad kallas saken/företeelsen?

Hålen på dass

2011-05-23 15:13 #0 av: Mitralis

Har fått en blackout och kan för mitt liv inte komma ihåg vad hålen och "bänken" heter på dass där man uträttar sina behov.

Anmäl
2011-05-24 07:11 #1 av: Effie

Fjöl? Inte för att jag någonsin använt det ordet men jag har läst det någonstans.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2011-05-24 09:21 #2 av: Mitralis

#1 Det känner jag inte igen. Men det kan helt klart vara rätt endå eftersom jag gissar att det är ett starkt dialetalt betingat ord Glad

Anmäl
2011-05-25 23:29 #3 av: raphanus

Fjöl skulle jag kalla själva bänken, alltså t.ex. en fjöl med fyra hål, men jag har aldrig hört något namn för själva hålen, annat än hål, då.

Anmäl
2011-05-25 23:33 #4 av: Mitralis

#3 Du har nog rätt i att hålen inte kallas något annat. Men Fjöl känns för långt norrut för mej. Tror att det är något annat i Norrhälsingland.
Skörer är det dom dyker upp nuObestämd (Hårt K, eller vad det heter)

Anmäl
2011-05-27 15:29 #5 av: DesK

Hum för mig är fjöl själva sittringen, men jag kanske är ute och cyklar Flört Skörer har jag också hört. Fjöl har jag hört på många håll i landet, men det är nog ett rätt gammalmodigt ord, så kanske är det mest äldre som använder det.

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2011-05-27 15:32 #6 av: Mitralis

Är inte fjöl fejset? Obestämd Har för mej att jag hört det uppöver. Alltså stället som man har korna i. Laggårn heter det kanske annars.

Anmäl
2011-05-27 15:36 #7 av: Mitralis

Nu hittade jag

[FJÖL 1.c]

c) (äv. i riksspr. i vissa trakter; undvikes dock helst) sittbräde på avträde.

Men det är skörer jag var ute efter. Tack så mycket för hjälpen. Nu kan jag kalla det för fjöl om det är någon som inte vet vad skörer är Glad

Anmäl
2011-05-28 10:44 #8 av: maxiq

För den som kan sin Pistvakt så känns fjöl igen från uttrycket Fjöl av men jag vet inte om det finns något direkt samband...

Obestämd

Anmäl
2011-05-28 10:46 #9 av: Mitralis

#8 Just det ja, tyckte väll att jag kände igen det Skrattande

Anmäl
2011-05-29 13:03 #10 av: Bjornen

Fjöl eller fjölôr är hos mig hôlô eller hôla på husô.

Föjs heter i Hälsingland fjös och längre norrut fjås.

För övrigt är fjöl beteckning på olika föremål som bakspâo, på plogen, gôlvslåâr.  Även i botaniska sammanhang.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.