Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 5494 ggr
Mitralis
2011-05-23 11:23

Frikort på stavning?

Vi har pratat lite i en annan tråd om att man ska ha överseende med svårläsa texter utifall det handlar om dyslexi.
Det jag som dyslektier känner är att det faktiskt i de flesta fall antagligen handlar om slarv och lätja att inte korrläsa sin egen text innan man publicerar den.

Jag hade/har ganska uttalade svårigheter och fick i skolan gå till en speciallärare för att lära mej att stava. Att läsa har jag aldrig haft några bekymmer med.
Det var och är fortfarande mycket som jag har svårigheter med att stava. Det jag har märkt är att jag har blivit en mästare på synonymer istället för att jag på så sätt ska kunna komma runt problemet. I de fall som jag inte kommer på stavningen så googlar jag ordet. Ett ord som jag av någon underlig anledning googlear flera gånger i veckan är "rekommenderar". Det spelar ingen roll hur många gånger jag skriver detta ord så kommer jag ändå inte ihåg om det stavas med ett eller två m.

Det jag har bekymmer med är bland annat sj, sh, sch, sk, tj, ck och dubbla konsonanter. Ibland har jag även svårigheter att lura ut om det är ett sammansatt ord, eller inte.  Alltså en hel del med andra ord.

Jag som dyslektiker är väl medveten om att jag har dessa svårigheter med stavningen och att en annan stavning kan ge en helt annan innerbörd till ord och mening. Därför lägger jag ner mycket energi i att försöka få det så lättläst det går för mottagaren.

När jag läser svårlästa texter så upplever jag det oftast inte som att det är en dyslektiker som skrivit texten då vi i regel är mycket noggranna med att maskera vårat "handikapp".

Jag upplever det alltså som att det svenska språket är på väg utför i en rasande fart. Detta kanske har att göra med att vi vill vara snälla med dyslektikerna och på så sätt ger hela svenska folket frikort till dåligt språkbruk och stavning.

Gör vi folket en otjänst genom att ge alla frikort på stavning utifall det är frågan om dyslexi?
Bör vi kanske öka antalet svenskatimmar i skolan för att komma tillrätta med problemet?



Annons:
raphanus
2011-05-25 23:21
#1

Jag tycker att alla ska få den hjälp de behöver i skolan, men vi kan ju alltid se över undervisningsmetoderna. Och kanske det behövs en attitydförändring i samhället. Det är ingen lätt sak för alla att stava rätt, men det är ju inget att skämmas för om man råkar ha problem.

Jag har hört att en del dyslektiker känner sig hjälpta av att använda de dövas handalfabet. Då lär de sig att stava rätt genom att förknippa ordet med hur det känns att forma det med handen, och känslan i handen blir på så vis ett bra stöd för minnet. Dock var det länge sedan jag hörde talas om att den här metoden tillämpas på bred front.

En annan lite djärvare och oortodox metod har jag fått tips om från en dyslektiker i Nynäshamn. Han lärde sig esperanto på äldre dar och noterade att hans känsla för svenska blev bättre. Esperanto har en helt regelbunden stavning och grammatik, vilket, om man nu lär sig esperanto, gör att man kan få en allmän uppfattning om hur ett språk är uppbyggt, utan att behöva snubbla på oregelbundenheter som sj, sh, sch, sk, tj och ck. Sin nyvunna kunskap kunde min bekant sedan applicera på svenskan.

LatMask
2011-05-29 13:24
#2

Mycket intressant resonemang, Mitralis!

Och intressant stt du tror att de flesta dåligt skrivna och stavade inlägg INTE beror på dyskalkyli utan på slarv och lathet, om jag förstår dig rätt.

Jag tror också att "telefonspråket" spelar in, alltså sms med dess förkortningar o dyl.

Bjornen
2011-05-30 11:35
#3

Överlag är många inlägg på iFokus dåligt skrivna och i de flesta fall inte felstavade utan bara att bokstäver saknas eller hamnat på fel plats eller utelämnats, som alla beror på felaktig tangenttryckning. Detta borde kunna bli mycket bättre om alla läste sina inlägg före publiceringen.

Enstaka skriv- eller stavfel kan förstås drabba alla och upptäcker man efteråt, tycker jag man ska be om rättelse hos någon som har befogenhet.

Där jag själv har befogenhet brukar jag ibland rätta stavning på andras inlägg, där stavningen eller felskrivningen är väl iögonfallande (som t.ex. rubrik). Jag berättar förstås detta för den berörde. Det händer att jag ber författaren att ändra sin text, där jag tycker det skämmer för mycket.

LatMask
2011-05-30 12:28
#4

Skulle tro att Språk i fokus (av naturliga skäl) är det "bästa" forumet rent språkligt.

Kolhydrater i fokus är också rätt bra. Fast där kan det ibland komma inlägg som jag måste läsa högt för mig själv för att förstå vad avsändaren menar.

Enstaka slarvfel gör väl inget, det är om det blir missförstånd man måste be nån moderator ingripa.

raphanus
2011-05-30 14:40
#5

Det måste inte vara så att man är obildad eller obildbar, eller ens oförmögen att vara väldigt intresserad av språk bara för att man har problem med att läsa, stava och skriva. Jag vill inte att den som har något att framföra ska behöva dra sig för att skriva inlägg i debatter, vare sig här eller annorstädes, bara på grund av läs- eller skrivsvårigheter.

Sedan kan vi ju alltid hjälpa varandra. Jag själv är till exempel urusel på matematik, men skulle jag någonsin kasta mig in i en debatt på det ämnet, förväntar jag mig att mina eventuellt dumma frågor bemöts med respekt.

Mitralis
2011-05-30 15:49
#6

#5 Jag håller absolut med dej i att alla ska få skriva oavsett om man har läs- och/eller skrivsvårigheter.
Min stavning har förbättrats avsevärt sedan jag började vara här på iFokus och det har gjort mer för min staving än timmarna hos "Språktanten" Glad



Annons:
raphanus
2011-05-30 16:04
#7

#6 - Det kan jag förstå mycket väl. Språktanter har nog förstört mycket för många genom åren. Själv tror jag att den bästa skolan är att just som här få leka sig fram till en bra lösning i samråd med andra användare, i glada vänners lag och utan pekpinnar. Alla inblandade kan lära sig något av det, kunskaperna sätter sig oftast djupare, och för det mesta har alla trevligt medan de håller på.

LatMask
2011-05-30 20:05
#8

Härligt att höra! Jag älskar ditt uttryck, raphanus "få leka sig fram till en bra lösning i samråd med andra användare, i glada vänners lag och utan pekpinnar". Go, yeah!

raphanus
2011-05-30 22:53
#9

#8 - Jag försökte bara beskriva den raka motsatsen till att vara i händerna på en språktant. Jag var aldrig det själv, men jag hade klasskamrater som var det, och jag tyckte synd om dem.

parsley
2011-06-01 16:45
#10

Om man läser olika skrivarforum på nätet så innehåller texter skrivna av unga skribenter ofta slarvfel. Irriterande tycker jag. Lägger man upp en text och vill ha respons på den så ska den vara så korrekt som möjligt. Det är onödigt att lägga tid på att påpeka rena slarvfel, när den som skrivit egentligen vet hur det ska vara. Vet man hur det ska vara så kan man lika gärna göra rätt. Om man inte vet hur det ska vara så får man försöka hitta en lösning eller använda sig av en godtagbar ursäkt.

Pratade med en högstadielärare i svenska för ett tag sedan. Läsinlärning odyl har betydligt mindre undervisningstid på lärarhögskolorna nuförtiden, eftersom kunskaper i matematik prioriteras för att matematikkunskaperna jämförs i olika internationella mätningar. 

När jag "tjuvläst" unga som är aktiva på sociala medier så uttrycker sig många otroligt slarvigt. Svenskläraren jag pratade med sa att unga använder ungefär 200 ord när de kommunicerar via sociala medier jämfört med ett normalt ordförråd på ett par tusen ord.

Inkanyezi
2011-06-05 11:33
#11

Självklart försöker man skriva så rätt som möjligt, men små feltryck på tangenter är inte alltid lätt att se när man korrekturläser själv. Om man skriver med alla fingrarna och kanske har mer än en dator med olika tangentbord, är det ganska lätt att peta fel en eller annan gång. Texten är dessutom i regel ganska liten på skärmen, och man läser det man trodde att man skrev, snarare än det man verkligen skrev. Det kan göra att omkastade bokstäver eller helt fel tecken passerar när man själv kollar vad man har skrivit. Det händer mig ganska ofta att jag tycker att texten ser helt bra ut i redigeringsrutan, men när jag senare läser den kan jag hitta flera småfel av precis det slaget. Jag skriver ju utan att titta på tangenterna, men jag tittar faktiskt på texten medan den växer fram, men ändå händer det ganska ofta att jag slår fel utan att upptäcka det.

Eftersom en sån här sajt lite grann liknar en chatt, med ganska snabba puckar ibland, så tycker jag att korrektheten kan vika för flytet någon gång utan större förlust. Jag har lite lägre krav på ett svar till ett inlägg då än på det första inlägget i en tråd, eftersom svaret är en replik som oftast kommer till i hast.

När jag läser brukar jag ofta inte ens märka småfel som omkastade bokstäver på en eller annan plats eller en felaktig eller saknad bokstav. Ibland är det iögonenfallande, men ofta obet ydligt. Däremot är jag inte särskilt förtjust i sms-språk, som att skriva lr i stället för eller och liknande förkortningar. I sms är det ju begripligt om man vill förkorta, men när man har ett helt tangentbord fullt med bokstäver är det rätt onödigt. Bättre då att lära sig skriva med alla tio fingrarna utan att titta på tangenterna. Men jag lärde mig ju skriva maskin på sextiotalet, så jag kanske har ett litet försprång.

Andina
2011-06-25 11:05
#12

Att inte upptäcka småfel i texter, det är lätt - eftersom vi egentligen läser ordbilder, inte bokstav för bokstav.

Det sägs att när man lsäer en txet där ord som srkivs med boktsävrena i fel odrning ädnå uppfttas krroekt om den frösta och den sitsa bokstvaen sitter på rätt palts. 
Itnressant, tykcer jag!

Och kanske skulle det vara till hjälp för dem som har skrivsvårigheter…? Att veta, att det fungerar bra att läsa orden bara första och sista bokstaven blir rätt.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

raphanus
2011-06-25 12:13
#13

#12 - Det verkliga problemet uppstår ju emellertid när man sedan ska leta efter en text med hjälp av en sökmotor. Om textskribenten har slarvat med stavningen, hittar inte sökmotorn den åt den som letar, såvida den letande inte har svinturen att råka göra exakt samma stavfel i sin sökning.

Annons:
Mitralis
2011-06-25 12:38
#14

Jag håller helt med om att nya tangentbord kan ställa till det en hel del Glad Det är som sagt inte heller lätt att se sina egna fel eftersom man vet vad man skrivit och därför läser sin egen text på ett helt annat sätt än man läser en annans.
Även jag har högre "krav" på första inlägget i en tråd än på efterkommande kommentarer.
Att det är en massa förkortningar i smsspråket tycker jag inte alls är konstigt eftersom man ofta har ett begränsat antal tecken till förfogande. Oftast smsar man med personer som har ungefär samma kunskap i vad de olika förkortningarna betyder och om man inte vet så är det bara att smsa tillbaka och fråga.

Jag har nu börjat fundera över om alla som hävdar att dom är dyslektiker verkligen är det, eller om det bara är enklast att säga så för att folk ska sluta tjata om stavningen Obestämd



Bjornen
2011-07-10 10:41
#15

För några år sedan letade jag uppgifter om en ovanlig växt tillhörande Acer-släktet. Jag försökte flera gånger utan resultat, men en gång slant tangenterna och då fick jag napp. Även en botanisk instutition hade lyckats med samma stavfel.

Mitralis
2011-07-10 11:46
#16

#15 Tur i oturen att du råkade skriva fel Glad



Upp till toppen
Annons: