Annons:
Etikettövrigt
Läst 3058 ggr
[WX5]
5/16/11, 2:31 PM

Gaddafi eller Khaddafi

Nu kanske det inte har med språk att göra men vad sjuttsingen heter karln? Blir inte klok på alla dessa nyhetstidningar som skriver olika hela tiden.

Annons:
raphanus
5/19/11, 3:03 PM
#1

(Säg det som inte har med språk att göra!)

Du hade inte med alternativet Qadhdhafi, som borde vara det mest korrekta. I vanliga fall skrivs namnet med arabisk skrift, och då uppstår aldrig det här problemet, eftersom det bara finns en enda stavningsvariant över hela arabvärlden.

Problemet uppstår när man ska transkribera namnet till latinsk skrift. En del föredrar då att utgå ifrån hur namnet uttalas på standardarabiska (Qadhdhafi) medan andra rättar sig efter uttalet hos den libyska dialekten (Gaddafi). Fast de flesta vet nog inte så mycket om arabisk dialektgeografi, och chansar därför hej vilt - därav de många varianterna.

[WX5]
5/19/11, 3:23 PM
#2

Oj den varianten av stavning har jag aldrig sett. Tungan ute

Ephraim
5/21/11, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Wikipedia har en ganska rolig illustration över olika sätt att stava hans namn. Riktigt alla kombinationer förekommer inte. Till listan ska tilläggas att jag även sätt stavningar som Quaddafi med "qu" för förstaljudet. Detta har inte någon grund i uttalet utan troligen beror på att vi inte är vana vid q som inte följs av u.

Någon lista hade belagt 112 olika stavningar. Se närmare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaddafi#Name

Skillnaderna beror både på dialektala skillnader och på att det finns en rad olika standarder för att transkribera arabisk skrift. Han ska tydligen själv ha skrivit "Moammar El-Gadhafi" vid något tillfälle.

DesK
5/26/11, 9:35 PM
#4

Det här med stavning av namn är intressant. Jag har själv helt tappat räkningen på hur många stavningsvarianter det förekommer av mitt förnamn!

Ähum Ephraim jag tror nog att du menar att du har sett olika stavningar…  Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ephraim
5/28/11, 11:44 AM
#5

Där var ett stavfel jag inte trodde att jag skulle göra.

Inkanyezi
5/28/11, 2:37 PM
#6

Självklart uppstår problem när man ska sätta en stavning enligt romerskt alfabet på ett namn som skrivs med helt andra tecken i ett annat system. Jag har aldrig störts av att namnet på den libyske potentaten stavas på ett antal olika sätt, utan jag bara utgår ifrån att han själv skriver det med ett annat alfabet i ett annat skrivsystem. Jag kan inte arabiska, men jag har hört sägas att tonvikten i deras skrift ligger på kosonanter och att stavelserna kan låta olika beroende på arabiskt språk eller dialekt.

Däremot har jag svårt att se vitsen med att man i spanskspråkig press skiftar namn på personer och geografiska platser hej vilt, som till exempel vår prinsessa Madeleine, som kallas Magdalena eller den engelske prinsen William som får heta Guillermo, medan drottningen kallas Isabel. Jag uppfattar det som en brist på respekt; typiskt gäller det ju i synnerhet Madeleine, som förekommer i alla spanskspråkiga länder i den franska formen, och Elisabeth, som också förekommer i liknande form i Spanien och andra länder med spanska som första språk. Alla varianterna på Kaddaffis namn är ju ändå transkription av hans verkliga namn, vilket de spanska"översättningarna" inte är.

Sedan kanske mitt ointresse för just Kadaffi är att jag ser honom som en person som man inte behöver visa särskilt stor respekt, och att jag förväntar mig att han ändå snart ska vara förvisad till historiens soptipp.

Annons:
JAUS
5/28/11, 7:50 PM
#7

Ja, när man transkriberar från ett skriftsystem till ett annat kan det bli variationer. Japanskan har 2 alternativ för transkribering till latinsk skrift, Kunrei och Hepburn. Kunrei föredras av japanerna själva medan Hepburn (som ligger närmast fonetiskt) används av västerlänningar. Jag gillar inte Kunrei eftersom den inte är särkilt fonetiskt korrekt.

I framtiden hoppas jag att alla länder går över till det internationella fonetiska alfabetet, men det är nog lika troligt som att vi kommer gå över till decimaltid.

Upp till toppen
Annons: