Annons:
Etikettövrigt
Läst 5198 ggr
[YlvaP]
4/30/11, 7:14 PM

Skriver folk inte bättre än så här?

Snubblade över denna blogg och förundrades över hur kvinnan i bloggen skriver så knasigt. Kollade in hennes presentation och ser att hon är född 1976. Hon är alltså två år äldre än mig och skriver som om hon var 14 år.

Jag tycker att när man blir äldre så skall man skriva korrekt och inte en massa slang och förkortningar. Visserligen är en blogg personlig men samtidigt kan ju ingen ta henne (eller andra som skriver så) på allvar.

Kan ju undra hur det ser ut när hon söker ett jobb?

Annons:
raphanus
5/1/11, 4:56 PM
#1

Finns möjligheten, så används den ju. Tack vare/på grund av Internet kan ju snart sagt vem som helst säga vad som helst när som helst, och med rätt positionering tillskansa sig en stor läsekrets. Det var förstås annorlunda innan webben slog igenom, då ett uttalande som skulle spridas till flera personer i regel först passerade någon redaktörs ögon.

[YlvaP]
5/1/11, 4:59 PM
#2

Det är sant. Men skulle inte vilja skriva så bara för att det är lättare. Jag vill ha min blogg stilren och inget slarv med språket fast det kan komma ett och annat ord som inte tillhör skrivreglerna.

Vill förmedla en bra bild av mig genom det jag skriver och då tycker jag språket är en del av den bilden.

Men alla kanske inte ser det på samma sätt som mig.

Onni
5/3/11, 11:23 AM
#3

Det finns inte bara bra eller dåligt skrivna texter. Det finns en oändlig gradering av språknivån, som signalerar både ett och annat. Ett tränat öga ser byggstenarna som fattas i avsändarens skriftspråk. Det roliga är, att även om jag tycker att jag behärskar språket hyfsat bra, så finns det alltid någon som är bättre!  Flört 

Det kan också vara så, att de forum, där ett korrekt skriftspråk inte är ett krav, lockar fram modet att skriva. Jag kan tänka mig att den blogg som tråden tar upp, har en avsändare som hellre får fram budskapet än låter bli. Språket ser ut att vara ett förenklat chat - eller e-postspråk.

Jag har läst många texter med samma typ av språkbruk, men jag vet också, att personerna som skriver dylikt, kan växla mellan hög och låg nivå. Om jag skulle skriva på detta vis? Troligtvis inte, men jag märker att jag tangerar talspråkets uttrycksformer mer och mer. Man vill ju lattja lite med nya ord och uttryck. Skrattande (Inte i formella sammanhang, dock!)

Lill-Kisse
5/3/11, 9:15 PM
#4

Den där bloggen skulle jag inte läsa igen, lika lite som jag orkar läsa en dåligt översatt bok. Man har ju oftast rätt och möjlighet att välja vad man läser. Därför klarar jag av att acceptera att vissa använder språket på andra sätt än jag själv gör och på sätt som jag inte trivs med.

Det är som att välja vilken musik vi väljer att lyssna på. Nog är det härligt att det finns så många olika musiker och olika stilar.

LaSadie
5/9/11, 12:42 AM
#5

Visst finns det förkortningar som man kan använda i mina ögon, som tex pga osv. Men förkortningar som ja=jag lr=eller och liknande stör jag mig enormt på och skummar ofta genom sådana inlägg eller läser inte det blogginlägg med för mycket förkortningar. Det stör flytet i läsandet och jag orkar bara inte.

Mitralis
5/19/11, 11:17 AM
#6

Klarade halva blogginlägget, sedan gav jag upp. Det var en mycket tröttande text att läsa. Eftersom det är obegränsat med utrymme i en blogg så tycker jag att man kan kosta på sig att skriva hela orden. Annat är det på facebook och i sms där man är begränsad till 450 tecken, eller hur många det nu är.

#5 Håller med dej att det är skillnad på förkortningar och förkortningar. Att förkorta ett tre bokstäver långt ord känns ju bara fånigt.



Annons:
Elshira
5/20/11, 10:14 AM
#7

Håller med dig till pungt och prickat #6, vissa långa ord kan man förkorta, men allt annat hör till sms (där man kankse har bråttom och till och med hoppar över hela "onödiga" ord) och korta inlägg.

Hakuna matata!

DesK
5/20/11, 12:45 PM
#8

Jag instämmer också med #6 men vill tillägga att detta med förkortningar också är beroende av för vem man skriver en text. Exempelvis kan skärmläsarna som synskadade använder inte tolka några förkortningar. Därför skriver vi ut alla förkortningar på Matbröd och Matlust.

Hum om man ska vara riktigt petig så heter det inte "äldre än mig" och inte heller ska det vara "mig" som sista ord i meningen "Men alla kanske inte ser det som mig" i båda dessa fallen ska "mig" bytas ut mot "jag" Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Onni
5/20/11, 8:47 PM
#9

# 8 Det var lite det jag menade med att vara petig: Om vi börjar granska varandras texter, så hittar vi både det ena och det andra. Interpunktion, till exempel… Jag väljer att låta bli. Men visst kliar det i fingarna ibland. Heder åt alla som välkomnar korrekturläsning!

Ett val har jag dock - att låta bli att läsa. Glad

Honestyisdead
5/22/11, 2:22 PM
#10

När det handlar om ens egen blogg, så anser inte jag att man BÖR skriva på något speciellt vis alls. En blogg är ytterst personlig, och vilka är då vi att sitta och klaga på hur någon annan valt att använda språket? Ved är det som säger att personen är ute efter att få en massa folk som följer bloggen? Min blogg skriver jag som en dagbok, och jag är inte ute efter att folk ska ta den på allvar, den är för min skull.

Det är ju bara att inte läsa en sådan blogg om man blir frusterarad över hur den skrivs.

raphanus
5/22/11, 2:37 PM
#11

#10 - Antagligen skriver man en blogg för att nå fram till andra människor - det ligger i bloggandets natur. När man vänder sig till andra människor och har skriftspråket som meddelelsemedel mellan sig själv och alla andra, kan det också verkligen vara läge att ta hänsyn till alla andra och inte bara tänka på sig själv, oavsett hur personliga teman man än berör.

Jag kan dock förstå ditt argument om det rör sig om dagböcker på papper. Jag har själv fört dagbok sedan 1994. Det är bara jag själv som läser dem, och det är bara jag själv som ska läsa dem.

Honestyisdead
5/22/11, 2:47 PM
#12

#11 Nej, det stämmer inte.
Det finns många som skriver blogg istället för att skriva dagbok på papper. Det hör till 2000- talet.

Som jag skrev innan, det står dig fritt att välja vilka bloggar du ska läsa. Jag visar ingen hänsyn till andra personer i min egen blogg, som jag skriver för mig själv. Varför skulle jag? Stör det andra, så tvingar jag ju knappast dom att läsa ;)

Skriver man däremot en blogg för allmännheten, och är ute efter så många läsare som möjligt, ja då gör man nog bäst i att skriva på "ren" svenska.

Så det är skillnad på blogg och blogg.

Mitralis
5/22/11, 11:32 PM
#13

Förlåt att jag kapar tråden med jag måste bara dela med mig av ett inlägg som jag hittat på en av iFokus alla sajter. Detta inlägg är nästan lika lättläst som bloggen TS skriver om.

"har hört att vissa uppföd avla påpkd posetiva djur såska man väl integörael??

jag ha blivt rek och göra hcm hd och blodgrupputöverpkdtest ohc det tycker min vän äröverdrivet av mig??"

Det går fort utför med det svenska språket nu.
Kunde inte lägga band på mig utan PMade skribenten och rekommenderade lite fint en ändring i texten så att folk kan förstå vad det står Skäms



Annons:
Honestyisdead
5/22/11, 11:48 PM
#14

#13 Det funkar så klart inte att skriva så dålig svenska på ett forum, som ju är till för alla. Men jag har svårt att se när det gäller dyslexi eller bara slöhet.

LaSadie
5/23/11, 12:06 AM
#15

#14 Och om man påpekar får man ofta påhopp av andra för att människan kan ha dyslexi. Då är okänslig och oförstående. Jag är dock trött på att vara finkänslig och gissa mig til vad som står Obestämd

Honestyisdead
5/23/11, 12:11 AM
#16

#15 Om man vill påpeka något om hur en person skriver så kan man ju alltid som #13 gjorde skicka PM. Då slipper man påhopp från andra :)

Och sen gör man det ju förstås på ett snällt sätt.
Är det så illa att jag behöver redigera på min sajt, så skriver jag och berättar att jag kommer redigera, så det blir lättare för folk att läsa, och att jag hoppas personen har förståelse för det. Är det smågrejer så säger jag inget om det.

LaSadie
5/23/11, 12:31 AM
#17

#16 Redigerat har jag gjort med, samt skrivit ett PM till personen. Efteråt blev det bättre, men fick redigera ibland.

Upp till toppen
Annons: