Annons:
Etikettstilistik-kvinnligt-manligt
Läst 10598 ggr
guraknugen
4/2/11, 3:32 PM

Språkliga skillnader mellan män och kvinnor?

Har själv lagt märke till att många kvinnor säger ”jättejätte” framför allehanda ord. Något kan vara jättejätteviktigt, exempelvis. Detta har jag aldrig hört någon av manligt kön säga.

Tror att män använder svordomar oftare också. Myt eller verklighet?

Vill också tillägga att jag stör mig rätt ordentliget på det där med ”jättejätte” också. Fruktansvärt onödigt att dubblera en ordförstärkare. Det innebär ju egentligen bara att ”jätte” blir mer betydelselöst och vi får alltså mer inflation i språket. Till sist blir svenska ett lika svagt språk som engelska, där orden nästan inte betyder någonting alls, jämför exempelvis engelskans ”love” med svenskans ”älska”.

Så alla kvinnor, snälla, sluta att säga ”jättejätte”! Det skulle betyda jättejättejättejättejättejättejättejättemycket för mig och kanske många andra också!

Tungan uteSkrattande

Annons:
Honestyisdead
4/6/11, 6:49 PM
#1

Har inte sett detta som du skriver om.
Kan ha hänt någon enstaka gång.

Tror inte heller att män använder mer svordomar. Idag använder alla det mer eller mindre Flört

guraknugen
4/6/11, 7:31 PM
#2

Jag har i och för sig mest hört det, inte sett i skrift vad jag kan komma på just nu, det där med ”jättejätte”, alltså.

Honestyisdead
4/6/11, 8:26 PM
#3

Okey, men nja, kan inte minnas att jag brukar höra det heller.

JazzBass
4/6/11, 9:12 PM
#4

Jag som är från Finland har reagerat på hur allt i sverige är "kanon!", "super!" eller "jättebra!". Kommer jag och säger att nåt är "bra" så känns det som det uppfattas som just och jämnt okej. Det är lite störande. Sen kan jag tycka att kvinnor kan ha en lite större tendens att ösa på med "superlativen" än män, men skillanderna är nog inte jättestora.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

guraknugen
4/7/11, 4:24 PM
#5

I radio och TV tycker jag man hör kvinnor säga ”jättejätte” ganska ofta, men jag har nog aldrig hört någon man säga det. Jag tror det är främst överklasskvinnor som säger så, men den slutsatsen kan vara alltför hastigt dragen. #4: Intressant med skillnader mellan svenska och finlandssvenska. ”Just och jämnt”, är det samma som ”nätt och jämnt” på ”sverige-svenska”?

JazzBass
4/7/11, 9:59 PM
#6

#5 - Japp, det är samma sak. Hade faktiskt skrivit "nätt och jämnt" först men kom tydligen av mig när jag senare omformulerade inlägget. "Just och jämnt" är nog vanligare här.

Här är en tråd om du vill bekanta dig lite mer med underligheterna i svenska språket på den här sidan av östersjön:

http://sprak.ifokus.se/discussions/4d712f7ab9cb46221d045c30-finlandssvenska-dialekter#discussions-2

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Onni
4/20/11, 9:32 PM
#7

Jag har heller inte hört jättejätte så ofta, men om detta fenomen ökar, så får jag nog kliande utslag! Brukar få det… Flört Jag har svårt för "Absolut!" som ett bestämt svar. Det ordet överanvänds kraftigt!

LatMask
4/21/11, 12:13 PM
#8

Jag är en överanvändare av Absolut!, erkänner, att inte tala om Precis!

DesK
4/21/11, 7:33 PM
#9

Exakt är ännu ett överanvänt ord. Hum men jag vet inte om bruket av dessa ord är betingat av vilket kön man har.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Onni
4/21/11, 11:33 PM
#10

# 9 Nej, det är nog inte så tydligt vilket kön som använder resp. ord som skrivits. Det handlar nog mer om grupp (likn. sociolekt kanske) än kön. Jag märker dock en viss överrepresentation av män som brukar  "jajamen" (Sägs ytterst klämkäckt!). Kvinnor verkar hålla sig till "ja visst!". Eller vad säger ni?

Det skär sig lite i mitt öra om en kvinna klämmer till med ett rungande "Jajamen!". Foten i munnen Ovana, kanske.

[YlvaP]
4/28/11, 4:56 PM
#11

Följer denna blogg och i detta inlägg fick mig att tänka på denna tråd. Flört

Upp till toppen
Annons: