Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 5701 ggr
Maja
2011-03-14 02:25

Symtom/Symptom

Hur stavar du?

Annons:
Maja
2011-03-14 02:27
#1

Jag har lärt mig att det stavas "symptom" och blir nästan irriterad när mina föreläsare på universitetet skriver "symtom". Vad jag vet är båda rätt.

maxiq
2011-03-14 12:32
#2

Ja båda är rätt men jag föredrar med p särskilt om man ska säga symptomatiskt för annars tycker jag det låter ännu mer fel.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Ephraim
2011-03-14 22:53
#3

Det är inte ett ord jag använder särskilt ofta, men för egen del föredrar jag stavningen "symptom" av etymologiska skäl (på samma sätt som jag föredrar stavningen "reflexion").

Det är tveklöst så att båda formerna kan användas, jag tror också att de är helt likvärdiga.

Jag hade fått för mig att stavningen "symtom" var den vanligaste i svenskan men en sökning både i Mediearkivet och på Google (svenskspråkiga träffar) visar att det är nästan exakt lika vanliga. Spontant kunde jag heller inte se någon skillnad mellan olika områden, att man exempelvis inom sjukvårdssammanhang skulle använda en viss stavning.

Ephraim
2011-03-14 22:53
#4

Det är inte ett ord jag använder särskilt ofta, men för egen del föredrar jag stavningen "symptom" av etymologiska skäl (på samma sätt som jag föredrar stavningen "reflexion").

Det är tveklöst så att båda formerna kan användas, jag tror också att de är helt likvärdiga.

Jag hade fått för mig att stavningen "symtom" var den vanligaste i svenskan men en sökning både i Mediearkivet och på Google (svenskspråkiga träffar) visar att det är nästan exakt lika vanliga. Spontant kunde jag heller inte se någon skillnad mellan olika områden, att man exempelvis inom sjukvårdssammanhang skulle använda en viss stavning.

Honestyisdead
2011-03-18 23:13
#5

Symptom är det jag lärt mig och det jag använder.

[YlvaP]
2011-04-27 21:13
#6

#5 Samma här.

Annons:
Upp till toppen
Annons: