Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 14429 ggr
Sehvrin
3/13/11, 10:52 PM

Vad är en "Schischoschla"?

Detta är en fråga som säkert många frågat sig efter att hört Anders Lundins och Lars in de Betous låt "En gammal gumma" (som kan höras i klippet nedan)

Är det nån som vet vad en "schischoschla" är? Jag har försökt googla, men misstänker att jag inte stavar det rätt (har försökt alternativa stavningar också)

Jag är tacksam för all hjälp som jag kan få med att lösa denna gåta Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
raphanus
3/14/11, 8:11 AM
#1

Hej! Jag skrev till Lars In de Betou och frågade, och han svarar:

He he, vet inte riktigt. Jag tror att det är nåt kvinnligt klädesplagg - ursprung Dalarna. Hörde den där godnattsagan när jag var liten av en gammal släkting från Molkom, men jag har själv aldrig fått nån riktig klarhet i vad det är. Efterforskningarna fortsätter!

Ha det

Lars

beckare
3/10/17, 12:48 AM
#2

Jag trodde dom sa "sisseslo" och att det betydde syssla. Men hade kanske fel då :P

[Carpinus]1
3/15/17, 11:01 AM
#3

Eftersom Molkom nämndes i ett av svaren så kollade jag i "Värmländsk ordbok" och hittade dialektordet "Skiggårssta" för "ställe där gärdsgård är eller har varit".  Kan det vara det?

raphanus
3/18/17, 2:57 PM
#4

#3 - Skygga'rn säger de om gärsgården i Dalby i Värmland, där jag har en stor del av min släkt, så så långt är jag med, men hur det skulle ha kunnat bli ett klädesplagg, förstår jag inte. I videon syns tydligt att det är något slags klädesplagg det handlar om, inte ett ställe där det har stått en gärsgård.

tarantass
3/18/17, 3:11 PM
#5

#3, #4. Bäst att förklara ordet så att folk uttalar det rätt.

Skidgård (skyggar, stsigal, skigål osv.): gård av skidor. Gård, precis som gärde, betydde förr och betyder fortfarande dialektalt "stängsel". Det som gärdar in (samma ordstam) gården eller gärdet. En skida kan (kunde) också vara en stör eller liknande.

Till det kan man sedan lägga stad, som ursprungligen och fortfarande dialektalt betyder "ställe". Kan i princip alltså också vara ett ställe där en gärdsgård ska sättas upp. En annan sammansättning med -stad från Värmland och uppåt är stannsta (stansta osv.): viloplats längs en väg, t.ex. en fäbodstig.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]1
3/18/17, 5:27 PM
#6

#5 I sydvästra Värmland där jag växte upp har jag enbart hört uttalet "skyggård" (med sche-ljud).

#4 Sedan tror jag att det blivit diskussion om ett ord som inte finns. Som jag uppfattar klippet så låter det som en improvisation, möjligt att In de Betou fortsätte att spåna i svaret - "kanske ett klädesplagg - jag vet inte" låter väl inte så där övertygande?

Annons:
tarantass
3/18/17, 6:22 PM
#7

#6: jag menade inte er som redan kan ordet (med dess olika uttal alltefter dialekt), utan dem som varken får huvud eller svans på "skiggårssta" och "skyggar". Borde kanske också ha nämnt att det finns även i Norge, Dalarna och gissningsvis mer av de svenska gränstrakterna och att "skidorna" snarare är de kluvna slanorna än störarna som håller dem.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

beckare
4/4/17, 6:41 PM
#8

Hahaha, kul att tråden är från 2011 men de flesta svaren är 2017 :P

[Carpinus]1
4/4/17, 6:45 PM
#9

#8 Schischoschla är väl ständigt aktuellt?

N
8/17/21, 2:25 PM
#10

Jag kontaktade SOF (Svenska SpråkFrågor) för att fråga vad en schischoschla är.

Deras expert på värmländska dialekter kunde konstatera att ordet inte kommer från värmländskan.

SOF kunde inte spåra schischoschla (eller med alternativa stavningar) som faktiskt ord någonstans i Sverige. Istället drog de slutsatsen att det förmodligen är ett hittepå-ord. Eller, de föreslog mig att kontakta Lundin eller In de Betou, men det har ni ju redan gjort.

Schischoschlan förblir ett mysterium…

Upp till toppen
Annons: