Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 6259 ggr
Inkanyezi
2011-03-10 15:46

Orginal

Jag ser stavningen orginal oftare nu än förr, och jag misstänker att det är ett av orden som med tiden kan komma att förändras. Jag inser så klart att av historiska och etymologiska skäl kan det vara bra att ha det där lilla inskjutna i:et, men eftersom det sällan uttalas, så är det rätt naturligt att stavningen anpassas till vad man faktiskt säger. Jag retade mig på det förr, men jag har fallit till föga och läser ordet utan att fundera närmare över det numera, och utan att bli störd av "felstavningen". SAOL listar inte "orginal", men ordet används bevisligen så.

Annons:
raphanus
2011-03-10 16:30
#1

Det är inte, och bör inte heller vara, enbart uttalet som styr hur ett ord stavas. Om vi plockar bort det första i:et ur skriftspråksformen "original", mister vi också uppfattningen om det nu uppenbara släktskapet med det engelska ordet "original", där det första i:et uttalas mycket tydligt. Ett uppenbart syfte med att behålla en ortografi på en viss nivå är just att visa på släktskap, både inom och utanför språkgränserna.

Inkanyezi
2011-03-10 17:28
#2

Ja, bortsett från den här tråden kommer jag nog att hålla mig till den gamla stavningen, och det kommer jag knappast att någonsin ändra på, men det skulle inte förvåna mig om den tappade bokstaven kommer att godtas inom en inte alltför avlägsen framtid. Det som gör att jag tänker så är väl närmast att jag inte längre hänger upp mig på det när jag ser det, utan bara tar det för vad det är. Kanske det hänger ihop med en viss vana vid skriverier på nätet, där konstiga stavningar går förbi utan att jag reflekterar närmare, men just den här avviker från de flesta såna varianter genom att den åtminstone numera inte längre stör läsrytmen.

Upp till toppen
Annons: