Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 10794 ggr
raphanus
2010-03-11 00:09

"Nej, jag sitter och äter..."

Ett av svenskans vanligaste ord håller på att få en ny betydelse, verkar det som. På frågor som man inte borde kunna svara "nej", svarar många ändå "nej". Exempel:

Q: Vad gör du?
A: Nää, jag sitter här och stickar lite.

Q: Vart ska du åka på semestern?
A: Nää, jag ska åka till Mallorca.

Hur kommer detta sig? Håller betydelsen av ordet "nej" på att ändras? Så här uttrycker man sig mig veterligen inte på andra språk.

Annons:
Maja
2010-03-11 00:11
#1

Det är någonting som jag stör mig på oerhört mycket! Jag har ingen aning om varför man säger så, ordet "nej" uppfyller ju ingen funktion i dessa typer av frågor.

Linnea
2010-03-11 10:44
#2

Det är som om nån frågar mig Kan du det? Då säger jag Nä jag vet inte. Två svar i samma alltså. Svaret borde vara Nej eller Vet inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

maxiq
2010-03-11 11:40
#3

Jag säger bara: Lyssna på när idrottsmän intervjuas! Där blir man riktigt förvånad när någon lyckas undvika ett "Näää" i början av varje svar.

Q: Nu är du väl jätteglad över segern?

A: Näää, jag är jätteglad!


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Jerker63
2010-03-11 12:50
#4

#3 Precis! Det är verkligen vanligt bland idrottsmän, i synnerhet fotbolls- och ishokeyspelare, att de börjar varje mening med "nej".

Vem minns inte "Sudden" i Nile City? *L*

Sudden

maxiq
2010-03-11 12:52
#5

Henke Larsson har ju så långa "Näääääääää" så att sändningstiden hinner ta slut för TV-sporten. :-|


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
2010-03-11 13:04
#6

Cool

Q: Hur gick det?
A: Näe, föråkare…
Q: Hur ser banan ut?
A: Näe, det blir ju rätt så isigt här…

Annons:
maxiq
2010-03-11 13:23
#7

"KM i baconbrottning" Skrattande


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Maia
2010-03-11 14:13
#8

Då skulle jag vilja kontra med den intressanta användningen av ordet "ja" i nyhetsrapportering.

Det verkar som om det är OK att inleda ett nytt ämne på nyheterna med ordet "ja", som en slags övergångsmarkör. Kolla så får ni se!

Jag funderar över funktionen hos detta "ja". Handlar det om ämnen som redan rapporterats tidigare (t.ex. dagen innan) och som verkar ligga i vårt arbetsminne? Händer det att de inleder en helt ny nyhet med "ja"?

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Maja
2010-03-11 16:44
#9

#3 - Det är tydligen skillnad på jätteglad och jätteglad. Flört

Skogselva
2010-03-11 19:00
#10

Jag tycker att "nä" gör svaret lite mer vardagligt och inte så viktigt, "nä, jag stickar" tycker jag låter som: "jag stickar, men det är inte så viktigt, vi kan gärna prata en stund" eller "jag stickar, men jag pratar gärna med dig också".

I min omkrets är det så i alla fall att man säger "nä […]" när man inte gör något märkvärdigt. Vet ej om jag själv gör det, ska bli spännande att se.

Skyr sport som bränt barn skyr elden, så vad idrottsmän gör, det vet jag inte och därför bör de inte räknas in i teorin.  Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

maxiq
2010-03-11 21:58
#11

Jag tror nog att det var sportfånarna som startade den här "trenden" med näää-sägare så de är svåra att bortse ifrån.

Jag har försökt rannsaka mig själv och tror inte att jag använder varken näää eller öööh utan försöker nog knipa igen innan jag har tänkt klart. Båda uttrycken är ju ett personligt läckage medan man formulerar orden i huvudet.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Maia
2010-03-11 23:37
#12

Det kanske till och med låter bättre med än med öööh? I sportsammanhang då. Man kan ju inte gärna bli tyst när man intervjuas. Undrar om de medietränas, spelarna. Tänk om någon sagt till dem: Du måste tänka dig för innan du svarar! Det får inte bli tyst! Säg något, vad som helst!

Men jag håller med dig, Skogselvan! I de sammanhang som du talar om så är det kanske lite uppmjukande med ett nä…

Är det släkt med :et i Nä nu tar jag och går och lägger mig?

- - -

(Det finns forskningsinriktning inom språkvetenskap som bl.a. håller på med vad sådana här småord i tal egentligen har för funktion, nämligen samtalsanalys. Men jag har inte sett till något skrivet om inledande nä. Den här tråden kanske bryter helt ny mark.)

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

raphanus
2010-03-11 23:41
#13

#10 - Mycket bra synpunkt! Vi kan härmed slå fast att det svenska lexemet "nej" har fått en betydelseutvidgning med den idiomatiska betydelsen "inget särskilt". Exempel:

Q: Que faites-vous, vous deux?
A: Rien de particulier… on lit des magasins…

vilket skulle vara liktydigt med:

Q: Vad håller ni på med, ni två?
A: Nää, vi sitter och läser veckotidningar…

Annons:
maxiq
2010-03-11 23:47
#14

Det skulle ju vara mer motiverat att peta in ett "nää" om frågeställningen är:

Gör du något särskilt?

Nää, jag sitter och läser.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
2010-03-11 23:55
#15

#14 - Javisst, men i verkligheten tror jag att frågan "Vad gör du?" är mera frekvent än "Gör du något särskilt?", och därför lämpas oftast ansvaret över på svararen att ange om det är något särskilt som är i görningen eller ej, och detta "inget särskilt/ingen särskild/ingen särskild stans" heter alltså på modern svenska "näe" (med lite Sudden-artat uttal).

Skogselva
2010-03-12 00:01
#16

#13 Bra fastslaget Glad

#14 "Nä" kan nog vara både uppriktigt och vit lögn. Som när man automatiskt svarar "nej, det är lugnt, du väckte mig inte alls" när någon ringer en på natten eller tidigt på morgonen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

maxiq
2010-03-12 00:08
#17

Ja det är en klassiker! Skrattande

- Sov du?

- Öööh? Va? Näää…

Jag har för vana att sova middag när det bjuds så jag har slutat svara i telefon då om det inte är någon som känner tll mina vanor.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Skogselva
2010-03-12 00:26
#18

Jag körde klassikern ett tag, men på sistone har jag börjat känna att det är väldigt ohyfsat att höra av sig för småprat sent på kvällen. Sen att jag är en huvudkäkande zombie som nyvaken är en annan historia. Oskyldig

Men om jag ser på teve och någon ringer och frågar om de stör mig så blir det naturligtvis "nä, slötittar lite på teve bara".

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Effie
2010-03-12 20:09
#19

Jag sitter och funderar på i vilka sammanhang jag svarar "Nä, ja,…" - eller möjligen "Ja, nä,…" men kommer inte på något bra exempel.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

missaz
2010-03-12 20:35
#20

Både "näää" och "jaaa" i början på ett svar ger mig rysningar. Det är som om människor måste tänka efter vad de ska svara på en superenkel fråga som inte kräver någon betänketid! Måste man fundera om man ska ljuga eller inte…?

Om jag tex. frågar; "vad gör du?" är det väl bara att svara direkt; "ingenting", "jag ser på TV", "jag tapetserar" eller vad 17 det nu är man gör. Det behövs inte mer än så.

Annons:
svenake
2010-03-13 02:33
#21

# 7  BaconBrottning är bra.

Gillar sport mycket och brukar i pauser försöka uppfinna nya sporter.

Cykelvarpa är en favorit, även brännbollssimning går bra.  Och maratonkula.  Skidskytte är ju en existerande sport   och sjusteg var med på OS 1936.  Glad

Eller varför inte  Hjärngymnastik!?!

Upp till toppen
Annons: