Annons:
Etikettövrigt
Läst 6032 ggr
Linnea
3/18/10, 3:53 PM

Roliga namn

Kändes som att detta var den lämpligaste sajten att lägga detta på.

Jag har några roliga orts- och gatunamn att dela med mig av, dela gärna med er av såna ni själv sett och var man hittar dom.

Orter i Skåne: Porrarp, Rebbetuaröd, Isgrannatorp

Gatunamn i Mariehamn: Bättringsvägen (ligger bakom sjukhuset)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
raphanus
3/18/10, 3:58 PM
Linnea
3/18/10, 4:04 PM
#2

#1 Det lät inte så trevligt…

Andra skojiga namn är Lilla Japan och Sibirien (jodå, finns i Sverige också).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bergspuman
3/18/10, 5:37 PM
#3

Finns tre byar i min fars hemtrakter, som kommer i en rad, mellan Agnäs och Bjurholm. De heter i tur och ordning:

1) Önskanäs

2) Älskanäs

3) Petnäset

Vid nr 3 storskrattar man :-).

Effie
3/18/10, 8:51 PM
#4

Jag har bott i Bollebygd; det lär danskarna tycka är ett kul namn (är bolle ett runt ord…?ObestämdOskyldig).

I Boråstrakten finns Frufällan, Fotskäl, Egypten. Någonstans i Bohuslän har jag sett Hästlägg. Man undrar varifrån namnen kommer.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Bergspuman
3/18/10, 8:57 PM
#5

Det fulaste och löjligaste ortnamn jag sett och hört, är Flurkmark, mellan Umeå och Vännäs!

Nu ber jag om ursäkt om någon bor där eller har släkt/vänner där!

Men jag tycker så Skäms

svenake
3/19/10, 12:05 AM
#6

Ibland verkar det som inte mina inlägg "går in"   Skrev att Transval finns i Åhus och det berömda Khyberpasset finns på Gotska Sandön.  Khyberpasset var berömt under första  Världskriget där tidningar skrev "I Khyberpasset är det lugnt"

Annons:
svenake
3/19/10, 12:07 AM
#7

Dessutom finns de berömda orterna i norra Västerbotten;

Snipp

Snapp

Snorum

Hej

Basalorum

Tror att Hej  är den enda orten som fortfarande är bebodd.

Linnea
3/19/10, 9:43 AM
#8

På Åland: Tomten, Postad, Ollas

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Skogselva
3/19/10, 9:46 PM
#9

Expressen körde ju en artikel om det för några år sedan angående roliga eller "snuskiga" gatnamn.

Och då finns det i Herrljunga en gata som heter Horsbyvägen, och än "värre" så jag gick i en låg- och mellanstadieskola som heter Horsbyskolan.

Tror inte någon i herrljunga fattade varför det var så roligt. Det uttalas Håschby och det är också så man läser det även om det stavas "hors by"…

Så där ett exempel på "roligt" namn som invånarna själva kanske inte alls tycker är särskilt udda, men som säkert höjer en del ögonbryn på andra ställen. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

raphanus
3/20/10, 8:41 AM
#10

#9 - Jo, roliga ortnamn är nog roligast för dem som inte bor på orten i fråga. Många engelsktalande fnissar nog när de kommer till Fucking i Österrike.

Linnea
3/20/10, 9:18 AM
#11

Hörby där jag bodde länge blir ju Horby när man skriver in deras hemsideadress. Lite sådär kul.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: