Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 29482 ggr
maxiq
3/13/10, 8:01 PM

Prova eller pröva?

Någon som kan en bra regel för när man ska använda "prova" respektive "pröva" eller är det helt enkelt samma ord? Jag sitter alltid och funderar på vilket jag ska använda i olika sammanhang och ibland slutar det med att det blir "testa" istället.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Kristall
3/13/10, 8:48 PM
#1

Prova säger jag i sammanhang som "prova kläder" eller "prova den nya kaffekokaren" alltså prova + substantiv.

Pröva säger jag i sammanhang som "pröva att cykla" eller "pröva att sy" alltså pröva + verb.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

raphanus
3/13/10, 8:53 PM
#2

Jag skulle säga att pröva snarast betyder "utsätta för påfrestning", medan prova betyder "undersöka" eller "avsmaka". Jag provar en ny tröja, men prövar mitt tålamod. En uppgift kan vara prövande (=ansträngande), men knappast provande. Visserligen kan ett prov också i sig vara en prövning, men helt synonyma är ändå inte dessa begrepp.

[Golgadoth]
3/13/10, 10:56 PM
#3

Har tänkt på det också men kommer inte på. Tror att det har nånting med dialekten att göra, för jag säger både och utan att tänka på det xD

titanyah
3/14/10, 12:49 PM
#4

Jag provar min nya jeans, men tillverkaren prövar kvaliteten i ett hållfasthetsprov?

Andina
3/15/10, 11:07 AM
#5

Jag håller med Raphanus teori.

Prova bör ju 'springa ur' provning
medan
Pröva bör komma från "prövning"

* * *

Nå'n som gått på Vinprövning?

(Edit: Efter att ha läst nedanstående inlägg så ser jag ju jättetabben jag gjort - Provning bör rimligtvis härstamma från Prova/Prov och inte tvärtom… Prövning från Pröva…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maxiq
3/15/10, 11:21 AM
#6

Min fråga gällde ju grundformerna Prova och Pröva. Kan man pröva om ett vin är bra? Annars är det ju en prövning att åka till Bilprovningen. :-/


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Andina
3/15/10, 11:43 AM
#7

Ur Sv Ordbok:

*Prov subst*

  • (praktisk) undersökning med hjälp av någon mätmetod
  • formell (skriftlig) utfrågning för fastställande av kunskapsnivå
  • exempel (som  utgör bevis på något
  • föremål eller liten mängd av ngt som tagits från större mängd för undersökning

Prova verb

  • använda på prov

Pröva verb

  • utföra prov (på) - särsk ngt abstrakt eller mer komplicerat
  • genomgå prov

Så, ser man till den första och sista förklaringen för "prov", förklaringen för "prova" samt båda förklaringarna till "pröva" -
så borde ju "vinprövning"… hrm.. "att pröva om ett vin är bra" liksom att "pröva vin" vara helt i sin ordning… ;)

(P.S. Substantivet "Pröv" finns icke!)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

raphanus
3/15/10, 12:13 PM
#8

#7 - Javisst. Vin kan vara både abstrakt och komplicerat. ;)

maxiq
3/15/10, 12:15 PM
#9

Fuskar du och använder ordboken!? Förvånad

Flört

Blev vi något klokare av det? Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Andina
3/15/10, 12:35 PM
#10

Jag vet nu att man kan pröva vin och pröva om det är bra! Det trodde jag inte när jag skrev mitt första inlägg i denna tråd.

Så - åtminstone jag har blivit liiiite klokare.
(Men så har jag också mycket tomrum att fylla ut… i huvudet)

* * *

P.S. Journalistgrävlingen i mig var tvungen att söka för att finna (nyfiken-i-en-strut som jag är), så jag tog till det som fanns närmast till hands; Svensk Ordbok. Fuskajadåeller?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maxiq
3/15/10, 12:45 PM
#11

Närå, det är inte fusk. Jag skulle också kunna leta upp "rätt" svar men då skulle vi inte få dessa intressanta diskussioner här.

Glad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Andina
3/15/10, 12:49 PM
#12

Svensk Ordbok ligger numera i kom-posten!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maxiq
3/15/10, 12:57 PM
#13

Du är då en riktig ordbrukare som tänker på det ekologiska. Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
DesK
3/15/10, 1:06 PM
#14

Kom-posten blev dagens andra skratt, tackar! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maxiq
3/15/10, 9:39 PM
#15

Tillägg till #13:

"Av ord är du kommen - till ord ska du åter varda"


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Andina
3/16/10, 8:10 AM
#16

:)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Inkanyezi
3/16/10, 8:53 AM
#17

Men det är ju alldeles uppenbart att prova och pröva är sprungna ur samma stam, och att deras betydelse inte skiljer särskilt mycket. Man kan föredra det ena i ett sammanhang och det andra i ett annat, och det finns ännu en innebörd i pröva, som verbet prova saknar, medan pröva i stort sett omfattar allt som täcks av prova. När man provar något utsätter man det ju ofta för prövning, man ska ju inte sällan pröva gränserna. Så jag tror nog att man ofta kan använda verbet pröva i stället för prova, med undantaget att vi föredrar prova när vi provar skor och kläder eller provar att en bit passar om vi håller på och snickrar till något. Vi kan sällan ersätta pröva med prova när det gäller att se om det klarar olika förutsättningar. Vi prövar om båten är tät och vi prövar bromsarna på bilen.

Pyttelite
10/17/21, 11:25 AM
#18

Nu är frågan aktuell igen - har svårt med ordet prova och pröva. 😳

Tänk att svenskan ska vara så komplicerad!

https://www.omsvenska.se/ord-och-uttryck/ordval/prova-eller-prova


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vad är skillnaden mellan verben »prova« och »pröva«? Här hittar du svaret!
Sabah
10/18/21, 4:54 AM
#19

#18 Håller med, det är två ord man kan fundera över! Det är inte alltid så lätt att veta vad som låter bäst, när jag inte kan bestämma mig gör jag som någon tidigare i tråden skrev, jag byter ut det mot testa eller kanske mot undersöka, beroende på sammanhang.

I artikeln som länkas till håller jag med om det mesta men i exemplet om datorn tycker jag det funkar både med prova och pröva!

– Min dator har hängt sig.
– Har du prövat att starta om den?


💖🧡💛💚💙💜

  • Redigerat 10/18/21, 4:55 AM av Sabah
Ephraim
10/18/21, 1:33 PM
#20

För att ta ett annat exempel så prövar domstolar och andra beslutsinstanser en sak, en fråga, ett mål, ett ärende etc. Här kan man inte använda ordet prova. Jag skulle tro att denna användning av pröva är hyfsat bekant för de flesta.

Man kan dock även stöta på konstruktionerna pröva lagligt (att) eller pröva rättvist (att), med en annan betydelse som jag tror är ganska ogenomskinlig idag. För att ta ett autentiskt exempel så kunde HD 1976 uttrycka sig på följande sätt:

Högsta domstolen prövar rättvist fastställa det slut vartill hovrätten kommit såväl i huvudsaken som beträffande rättegångskostnaderna.

Jag är lite nyfiken på vad ni andra anser om hur begriplig denna konstruktion är. Förstår ni överhuvudtaget vad prövar rättvist betyder i ovanstående exempel? I så fall, tror ni att folk i allmänhet förstår det? Känner ni igen uttrycken pröva rättvist och pröva lagligt?

Annons:
Pyttelite
10/18/21, 2:29 PM
#21

#20: Ibland känns det som att domstolen provar en dom som sedan makuleras av högre rätt. 😀

Måste erkänna att det blev ännu krångligare nu.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: