Annons:
Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 5841 ggr
raphanus
2010-03-05 20:25

Skrivregler för Språk iFokus

På ett väl fungerande forum finns det regler som alla medlemmar måste följa. Syftet med dem är att alla skall vara överens om vad som gäller och för att inte bryta den svenska lagstiftningen.

Som medlem på Språk iFokus godkänner du alla regler nedan.

Det är INTE tillåtet att:

  • bryta mot svenska lagar och förordningar
  • kopiera upphovsrättsskyddat material
  • begå personangrepp
  • använda svordomar och ovårdat språk, såvida det inte är relevant för diskussionsämnet
  • skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär

Kom ihåg att att du godkänner att sajten publicerar det innehåll du bidrar med. Sajten förbehåller sig också rätten att redigera innehållet.

Tänk på att:

  • alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du publicerar dem.
  • utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
  • inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot dem.
  • visa hänsyn och var artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • respektera att andra inte tycker som du.

_Jag som Sajtvärd förbehåller mig rätten att redigera/ta bort opassande inlägg som bryter mot något/några av ovanstående regler.

Det kan vara svårt att veta vilka bilder man får lägga upp. De flesta är copyrightskyddade. vilket betyder att man inte får använda dem utan lov._

Följer du dessa regler, ska det inte vara några problem att ha många trevliga diskussioner här inne på Språk iFokus!

Med vänlig hälsning från raphanus - Sajtvärd på Språk iFokus

Annons:
maxiq
2010-03-11 11:31
#1

Att "använda svordomar och ovårdat språk" vore ju ett självmål på detta forum (om det inte sker för att exemplifiera något ur verkligheten d.v.s)

Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
2010-03-11 11:39
#2

#1 - Det finns en grupp som heter "Runda ord, svordomar och kraftuttryck", där den som så önskar kan få exemplifiera saker ur verkligheten ohejdat, åtminstone om det uppfyller ett någotsånär akademiskt syfte.

Oskyldig

guraknugen
2010-05-13 19:20
#3

Hm… jag gör ingen skillnad på svordomar och andra förstärkningsord. Bara en kombination av bokstäver i samtliga fall för mig. Precis som de flesta andra använder jag svordomar allt som oftast så jag ser inte någon anledning till varför just iFokus skulle vara någon sorts frizon i det fallet.

Är det inte bättre att bara skippa alla regler och sedan bara sparka ut folk (förmodligen även mig då) om något inte passar? Bättre att handla än att bara snacka. Om jag blir utsparkad spelar det för mig ingen som helst roll varför, så jag ser ingen anledning att ange någon orsak i de fall detta sker, men det kanske andra kan se.

Det där med lagar är ju så självklart att man knappast behöver ha med i några särskilda regler för iFokus (eller andra platser) och utöver det blir det ju inte så mycket kvar att reglera…

raphanus
2010-05-14 00:30
#4

#3 - Världen är stor och det finns många olika sorters människor i den. Alla är tyvärr inte lika betänksamma och rättrådiga som du, och inte heller alla har en lika liberal inställning till svordomar och kraftuttryck som du. Detta måste man ta med i beräkningarna om man ska driva ett forum. Dessutom glömmer många - inklusive jag själv - ofta att vi har barn ibland oss, och de förtjänar att inte behöva exponeras för teman med allt för grovt innehåll.

guraknugen
2010-05-14 01:25
#5

Tycker bara att det är en massa onödigt tjatande om regler hela tiden istället för att helt enkelt handla istället: Är det någon som man inte tycker passa in är det väl bara att sparka ut vederbörande? Hur svårt kan det vara? De regler som eventuellt finns framgick väl när man blev medlem och behöver ju inte ältas ytterligare.

Om nu den som blir utsparkad börjar på nytt från början med annat ”nick” får ju den personen se reglerna ännu en gång så slipper vi andra. Eller ni andra.

raphanus
2010-05-14 14:14
#6

#5 - Vill du inte känna dig onödigt tjatad på, behöver du inte läsa just den här tråden. När det gäller att sparka ut någon härifrån vill jag vara så föga frikostig som möjligt. Alla ska få en andra chans, men ingen får bete sig hur som helst. Hittills har det gått mycket bra.

Annons:
guraknugen
2010-05-14 19:24
#7

Frikostig och frikostig… egentligen är det nog bara nyttigt att bli utsparkad…

Upp till toppen
Annons: