Annons:
Etikettgrammatik
Läst 5317 ggr
Linnea
3/31/10, 2:07 PM

Lååånga ord

Vilket är det längsta ordet du kan?

Jag kunde en gång i tiden svenskans allra längst ord, det där förstamajtalarstoluppsättaraspirant men vet inte om det är exakt så det heter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Maria
3/31/10, 2:16 PM
#1

Egentligen kan vi väl skapa otroligt långa ord i svenskan tack vara att vi inte har särskrivningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
3/31/10, 2:24 PM
#2

Hushållssällskapslärarinnorna

Eller häromdagen drog jag till med GeodisWilsonflygfraktsberäkningsExcelmallen på jobbet :-)

Skogselva
3/31/10, 2:25 PM
#3

Detta cirkulerade bland mina klasskamrater på facebook för inte så väldigt länge sedan:

"informationspolitikshemtentamensinlämningsdeadlinen".

(Vi skulle lämna in en hemtenta i informationspolitik och deadlinen närmade sig med stormsteg.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

maxiq
3/31/10, 3:11 PM
#4

Ett ord som snart är aktuellt:

Eurovisionschlagerfestivalsfinaldeltagare


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
3/31/10, 3:46 PM
#5

Det längsta ord jag använt utan att dryga mig är "småskolelärarinneseminariet".

Linnea
3/31/10, 3:51 PM
#6

#4 Ang den festivalen.. I serien Dialektmysterium som jag följde pratade Fredrik Lindström om just den festivalen. Anledningen var att ju längre norrut man kommer, ju färre ord använder man. Vi skriver ju Eurovisionsschlagerfestivalen som ett ord men ett av de sydligare länderna i Europa (det som var värst) hade de sisådär 8-10 ord eller nåt för samma sak.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Emo
3/31/10, 4:33 PM
#7

Det klassiska exemplet: smila, där är det en mil mellan första och sista bokstaven.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Linnea
3/31/10, 4:38 PM
#8

#7 Haha!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Andina
3/31/10, 7:05 PM
#9

Ecklesiastikministersekreterartjänsten  /  
Ecklesiastikministerposten  / 
Ecklesiastikdepartementshuset

eller

Superkalifragilistikexpialidocious (tror jag det stavas… från Sound of Music)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Inkanyezi
3/31/10, 8:03 PM
#10

Det var nog inte en tillfällighet att Ecklesiastikdepartementet bytte till Utbildningsdepartementet när stat och kyrka skildes åt, och det är knappast någon tillfällighet att många använder termen "skoldepartementet" och förväxlar departementet med verket som heter Skolverket efter att tidigare ha hetat Skolöverstyrelsen. Det äldre departementet hade hand om skola och kyrka, en symbios med lång tradition i vårt land.

Andina
3/31/10, 8:54 PM
#11

# 10 - Glad Det är nog tur att de frångick namnet - numera skulle nog inte många veta hur det stavas och inte heller förstå vad det är - det där eckle… stia… s…tik…
(Skoldepartementet och skolverket är ändå aningen lättare att förstå - även om man blandar ihop begreppen - och framför allt lättare att stava till.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: