Annons:
Etikettboktips
Läst 4955 ggr
raphanus
2010-03-10 13:28

Ordförrådet

När jag var i Robygge-butiken i Järna för några år sedan, snubblade jag över denna pocket:

Ordförrådet, av Johan Althoff (Alfabeta)

Vad rymmer det svenska ordförrådet? Hur hänger orden ihop med vad vi tänker? Boken Ordförrådet bjuder på upptäcktsfärd genom språket, ger oss verktyg att hantera det med och öppnar våra sinnen för den stora ordglädjen.

Här kan du som läsare ta dig fram bland synonymer och metaforer, tillverka nya eller återupptäcka mycket gamla ord, prova ut liknelser och mycket annat.

Ordförrådet är en slösande rik och generös bok som visar vägen till ordförrådets alla vinklar och vrår. Läs Ordförrådet från pärm till pärm eller använd den som idébok för utforskning och experiment. Gör det på egen hand eller tillsammans med andra.

Ordförrådet är en bok att ständigt ha till hands för den som vill ha ett ord med i laget.

ISBN10: 9150106066

raphanus - sajtvärd

Annons:
maxiq
2010-03-11 11:50
#1

När jag såg namnet Johan Althoff så fick jag en flashback till när vi gjorde en barnteaterföreställning av den fantastiska boken "Hit och Dit men Ganska Långt Bort" av densamme. Läs den!

Det är egentligen en bok för barn som precis börjat utforska språket men man skrattar högt och ofta även som vuxen.

Skrattande


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Upp till toppen
Annons: