Annons:
Etikettövrigt
Läst 13381 ggr
Andina
2010-03-31 21:00

Anmälan / Anmälning ?

Dessa ord förvirrar mig något…
Skickar jag in/tar jag emot en anmälan eller en anmälning (till ett arrangemang t ex)? Eller skickar jag in respektive tar jag emot 'både och'?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
raphanus
2010-03-31 22:49
#1

Vi har här att göra med en ganska knölig böjningskategori. Anmälan och anmälning är ömsesidigt utbytbara. I ental är anmälan vanligast, medan formen anmälningar är vanligast i flertal. Detta hänger samman med att svenskans substantiv med obetonat -an i slutet i grundform har ofullständiga böjningsparadigm.

När det gäller ord som början, tidsspillan, ävlan, tövan, förfrågan och klagan måste vi ty oss till reservlösningar. Eftersom dessa ord inte kan böjas i flertal finns det sidoformer som kan böjas. Sidoformen anmälning har uppstått eftersom den är lättare att böja i flertal än anmälan.

Lika illa är det ställt med lånord som råkar sluta på obetonat -an, till exempel slogan. Inte heller det låter sig böjas så lätt.

bluegoose
2010-04-01 09:04
#2

#1 förfrågan - förfrågningar, men annars är jag med Flört

Andina
2010-04-01 09:48
#3

Vad intressant. Det känns bra att veta att båda alternativen är lika rätt. Nu behöver jag inte stå i valet och kvalet för att jag inte vet vilket ord jag borde använda för att det ska bli rätt. Nu kan jag använda mig av "Ole dole doff"! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

raphanus
2010-04-01 11:32
#4

#2 - … och du har virrat bort mig totalt!

bluegoose
2010-04-01 12:33
#5

#4 Betydligt mer sannolikt att det är jag som är virrig. Jag uppfattade att du nämnde "förfrågan" som ett exempel på ett ord som man inte kunde bilda plural på med hjälp av "-ningar". Men det tycker jag att man kan. Glad

Inkanyezi
2010-04-01 12:44
#6

#5 Och det var väl precis vad raphanus pekade ut, att man inte kunde böja förfrågan, utan får lov att i stället böja förfrågning, som används på ett annat sätt i singular.

Annons:
bluegoose
2010-04-01 13:09
#7

#6 - Ja du ser, jag ÄR virrig! Skäms

raphanus
2010-04-01 14:26
#8

#5, 6, 7 - Puh. Skönt. Det var inte jag den här gången. Men medge att språken kan vara kluriga ibland med sina lexikaliska luckor.

Upp till toppen
Annons: