Annons:
Etikettstilistik-chatt-sms-språk
Läst 6983 ggr
Maja
2010-03-12 23:39

T9 i mobilen

T9 är en förkortning av "Text on 9 keys". Det innebär att man enbart behöver trycka en gång på siffran per bokstav på sin telefon när man skriver ett sms.

Ibland så hittar man dock rätt så konstiga ord som ligger inne på telefonen. Jag skulle häromdagen till exempel skriva ordet "apelsin" i ett sms med T9 och upptäckte då att ordet inte fanns! Däremot fick jag fram ordet "brekpin". Vad tusan är det? Tungan ute Samma sak gäller ordet "mobilen". Det blir av någon anledning "mobileo". Vad är det?

Har ni varit med om andra mer eller mindre konstiga ord?

Annons:
maxiq
2010-03-12 23:51
#1

Jag har läst en förklaring en gång att T9 inte utgår från en ordlista utan sätter ihop ord utifrån grammatiska regler. Jag brukar få fram Magmus nar jag ska skriva Magnus t.ex.

I min nya telefon har jag ett qwerty-tangentbord (utan å, ä, ö) och något som heter XT9 och då får jag upp många olika förslag i en lista medan jag skriver och kan välja något av dem. XT9 verkar mera vara baserat på en ordlista även om lustigheter kan dyka upp även där. XT9 lär sig dessutom nya ord och namn intiutivt.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Effie
2010-03-13 13:36
#2

Jag läste en gång i en tidningsspalt att ordet "dubbelsäng" inte fanns i T9, men däremot ordet "dubbelf***a" (som jag inte begriper vad det är för en anatomisk variant, och inte heller kan skriva eftersom tråden ligger i fel grupp Glad). Jag testade det på min telefon, och det stämde.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2010-03-13 13:37
#3

Det irriterar mig varje gång jag ska skriva "ok" och telefonen genast föreslår "öl".


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Inkanyezi
2010-03-13 19:47
#4

Jag har äntligen lärt mig hur man kan lära T9 nya ord. Tyvärr verkar det som att den inte föreslår att man ska stava korta ord som den hittar många dåliga alternativ till, men när den går bet får man upp valet att stava. Det gäller alltså främst långa ord. Ett ord som ok får man nog vara lite envisare för att få in.

Men i grunden är så klart problemet att det inte finns en vettig bruksanvisning för T9. Som väntat kan man inte heller skriva bruksanvisning, men när man har kommit en bit in på ordet så föreslår telefonen att man ska stava till det. Om man sen skriver det funkar det också i bestämd form.

Men strängt taget är jag inte någon stor vän av T9, kanske för att jag inte har spanska i min telefon. De flesta SMS jag skriver är på spanska. Jag har råkat skänka bort alla telefoner som kunde spanska, men jag får antagligen skaffa en ny med såväl spanska som engelska och svenska. Man måste ju ställa om telefonens språk efter språket i det man ska skicka för att T9 ska funka. När jag har skrivit i telefoner med spanska har det funkat rätt av, så det språket är antagligen lättare och mer regelbundet än svenska.

[Golgadoth]
2010-03-13 23:01
#5

Min mobil har så att senaste ordet kommer upp först, vilket är lite förvirrande. Ska man skriva "så" så kan det bli "på".

Min låtsasgudmor, hon skulle skriva puss, men så blev det pupp, så vi skriver alltid pupp till varandra nu med flit. ;D

När jag ska skriva "du" så blir det "38" men jag vet inte varför.. jättejobbigt ):

catlin
2010-03-13 23:04
#6

Jag och en kompis brukade skicka Keps! eftersom våra mobiler inte ville stava till Jepp!

Mobiler utveckalar språket. Eller nåt.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Annons:
Upp till toppen
Annons: