Annons:
Etikettövrigt
Läst 6113 ggr
Andina
3/17/10, 2:59 PM

När lägger man till "s" vid ihopkoppling?

När vi lägger ihop två ord till ett, så lägger vi ofta till ett "s" mellan orden - men inte alltid. Frågan är om det finns nå'n liten finurlig regel för när "esset" ska tillföras och inte?

Exempel:
Personsökare - Bergbana
Sanningssökare - Bergsklättrare

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Skogselva
3/17/10, 3:41 PM
#1

Tror att man lägger till "s" för att underlätta uttalet. Personsökare är inga problem att säga, ej heller bergbana.

Sanningsökare skulle vara svårare att säga än sanningssökare, likt bergklättrare är mer svårsagt än bergsklättrare.

Så det beror nog på konsonatkombinationen om man ska lägga till "s" eller inte.

Men jag kan inte för mitt liv komma på fler exempel på ord som får infixet vid ihopskrivning, och heller inga som klarar sig utan "s".

Sedan så hör man skillnad på orden. Bergklättrare låter som två ord medan bergsklättrare låter som ett, om det nu har med saken att göra, det vet jag inte.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Andina
3/17/10, 3:56 PM
#2

#1 - Jag tycker inte det är svårare att säga sanningsökare jämfört med sanningssökare… Jag tycker de låter gaaaanska lika… ;)

Det finns mängder med kombinationer med "s" emellan…

Borddans - Bordsdam
Bordskiva - Bordsskiva

Bordduk - Bordsduk (vet inte om ett av alternativen är "icke godkänt" men jag hör och säger både och…)

Kanske är det så, som du säger, att man valt att klämma in ett litet "ess" här och där för att göra ordet lättare att uttala… Fast det verkar ha gjorts lite "godtyckligt"… :)

(Inte konstigt att det är svårt att lära sig svenska för dem som inte är uppväxta med språket…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Skogselva
3/17/10, 4:08 PM
#3

#2 Håller med, det är inte jättesvårt, men det är något lättare att säga bergsklättrare än bergklättrare. Flört Man får också ett visst flöde med "s" jämfört med bergklättrare där man tar en liten paus mellan orden. Det blir ju berg|klättrare

Det kan ju ha med betoning att göra, inte för att jag tänkt på hur vi lägger betoningen på ord i svenskan, men den läggs ju också olika beroende på om man har med "s" eller inte.

Dans är ju en kort vokal, dam är lång, så kanske för att hålla kvar betoningen på rätt plats och bevara ordets ursprungliga form? Dam skulle ju bli en kort vokal om man sade borddam istället för bordsdam.

Bordskiva får betoning på "a", bordsskiva på "i". Skiva har ju sin betoning på "i".

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Andina
3/17/10, 4:20 PM
#4

Men det heter både bordsskiva och bordskiva… har jag läst mig till nå'n gång :)
Och kanske heter det både bordduk och bordsduk…

Hur som helst, gissningsvis har det med hårda respektive mjuka konsonanter och vokaler att göra, och med långa respektive korta vokaler samt bokstavskombinationer och "flöden". 
Men också lite godtyckligt…

_
"Esset" är en gåta - utan svar (?)_

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Skogselva
3/17/10, 4:25 PM
#5

Glöm deckare och mordgåtor! Språkgåtor, där ligger den riktiga spänningen. Cool

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

raphanus
3/17/10, 7:23 PM
#6

Tyvärr finns det ingen hållbar regel. Det heter tiddelning, tidgivning, tidpunkt. tidtagarur och tidvatten utan foge-s, men tidsanda, tidsskillnad, tidsnöd och tidsuppgift med foge-s. Mellan de nära besläktade fastlandsnordiska språken råder också stor oenighet. På norska säger man till exempel tidspunkt med foge-s.

Det finns en stundom tillämpad regel som säger att man ska ha foge-s mellan andra och tredje ledet i en sammansättning. Det heter alltså bollkalle och bollplank, men fotbollsderby och handbollsläger. Dock är inte heller den regeln helt hållbar. Dessutom kan två alternativ med eller utan foge-s skilja sig åt något betydelsemässigt. En skolbokhylla utan binde-s är en bokhylla avsedd för skolor, men en skolbokshylla med binde-s är en hylla avsedd för skolböcker.

Annons:
Andina
3/17/10, 7:34 PM
#7

#6 - Äntligen en tydlig funktion med "esset" i alla fall, i den typen av sammansättningar - skolbok- respektive skolboks-hyllan!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

bluegoose
3/18/10, 8:12 AM
#8

Och vissa går helt emot den allmänna språkkänslan och envisas med att orden ska vara utan foge-s där de flesta brukar vilja ha ett: chefekonom, Svenska fotbollförbundet, t.ex.

Fast - chefsekonom vill man ha, men inte styrsekonom.

Fotbollsförbundet, men inte ishockeysförbundet.

Äh, jag ger upp! Flört

Upp till toppen
Annons: