Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Språkgrupp - Språk i Europa

Rumänska

2010-03-14 02:18 #0 av: [Golgadoth]

Finns det någon här som pratar rumänska? :)

Anmäl
2010-03-14 08:10 #1 av: catlin

Inte mer än räkna till tio och säga hund, bröd, hand. Câine, pâine, mâna - var det ungefär rätt?

Rumänska är ett av de intressantaste europeiska språken tycker jag. Spännande blandning mellan latinskt och slaviskt. Och det är vackert att lyssna på, liknande skojiga diftonger som portugisiskan.

Anmäl
2010-03-14 08:41 #2 av: raphanus

Jag flyttar inlägget, eftersom rumänska inte tangerar kriterierna för "döende språk". Språket har över 20 miljoner talare i dagsläget.

Anmäl
2010-03-15 21:31 #3 av: [Golgadoth]

#1 kul att det finns någon mer än jag som tycker det! ja det var rätt. :)

#2 tack,^^

Anmäl
2010-03-15 21:34 #4 av: Bergspuman

Rumänska har jag varit smått intresserad av eftersom jag läst italienska och kan en del latin, förstår en del spanska, och även snuddat vid franska och portugisiska. Rumänska är det språk som "fattas" i den familjen, hihi. Utom kanske rätoromanska då! Förvånad

Anmäl
2010-03-15 23:48 #5 av: svenake

- - -och - - -Interlingua???Glad

Anmäl
2016-01-16 13:46 #6 av: [ellinea]

Jag kan rumänska språket då jag är född där, men har levt i Sverige i 28 år, så jag kan översätta även om jag inte gått tolk kurs. Är det nåt speciellt  ni vill ha svar på?

Mvh ellinea

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.