Annons:
Etikettgrammatik
Läst 14219 ggr
Linnea
3/17/10, 10:17 AM

Försatser

Här på iFokus är det väldigt vanligt att folk skriver

oaktiverad

oaktiv

osocial

Jag blir skitirriterad. Det heter

inaktiverad

inaktiv

asocial

Inget annat. Punkt. Nån som stött på fler såna här ord?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Andina
3/17/10, 10:26 AM
#1

Jag tror inte att man behöver vara asocial för att man är osocial.
Jag upplever att man drar sig undan det "sociala livet" lite när man är osocial.
Men när man är asocial, då är man inte "kompetent" till ett socialt liv eller väljer att vara på ett sätt som inte är accpeterat i samhället - att vara kriminell t ex. Man gör/är fel mot vad man "normalt gör/är" i det samhälle man lever.

Men orden oaktiverad och oaktiv tycker jag inte heller om!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Inkanyezi
3/17/10, 10:35 AM
#2

Det finns en användning av förledet o- i Norrland, som skiljer sig från sydligare dialekter, man kan koppla det på ett verb och på så sätt uttrycka dess motsats, analogt med det engelska bruket av un-.

Och som sagt, osocial och asocial är två ord med skilda betydelser. En asocial person kan vara mycket social, men det kan inte en osocial, men den osociale kan också vara asocial. Osocial betyder att man inte trivs eller passar bra i sällskap med andra och helst håller sig för sig själv. Asocial betyder att man inte respekterar sociala normer. Osocial är alltså egenskapen hos en enstöring, medan asocial är psykopatens och den kriminelles utmärkande drag. Och psykopater är ofta mycket sociala.

Linnea
3/17/10, 10:43 AM
#3

#2 Min syster har alltid kallat mig asocial men då har hon fel då för psykopat är jag då inte..

Det är därför jag alltid fått för mig att ordet osocial är en felskrivning då hon alltid påpekade att det inte hette osocial.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

maxiq
3/17/10, 11:35 AM
#4

O- är fantastiskt som förled! Det sparar tid i konversationerna här i Norrland. Det går att använda till det mesta, t.ex. okommit, oåkt (eller ofare), "jag är ohemma" samt klassikern "knappen är oi"


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Inkanyezi
3/17/10, 11:47 AM
#5

Närbesläktat är ju också det finlandssvenska uttrycket ohägn, där rikssvenskan (vatusvenska) saknar dess ursprungliga betydelse. När man ser skylten "Ohägn förbjudet!" är det ju lätt att förstå att den innebär att man inte ska gå på gräsmattan, men varför detta ord? Slår man upp den finska varianten på skylten i Lexikon så översätts det med just ohägn. Man blir inte klokare. För att förstå måste man gå tillbaka till ordets delar. Det består av förledet o- kopplat till hägn, och då är betydelsen klarare. Ett hägn är ju ett instängslat område, det finns ett staket, och det får man inte kliva över.

Andina
3/17/10, 11:51 AM
#6

Åsså har vi det mindre kuliga ordet o-rolig…

:/

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Inkanyezi
3/17/10, 11:58 AM
#7

Och -rolig i orolig är helt analogt med de nordiska brödraspråkens betydelse av rolig. Orolig betyder alltså olugn och är besläktat med oroa, och då kan det vara lättare att se att rolig i den svenska betydelsen också kommer ur verbet roa. Små skillnader som ger oss "falska vänner" i de nordiska språken.

raphanus
3/17/10, 12:48 PM
#8

Även oäven saknar o-lös antites.

maxiq
3/17/10, 1:07 PM
#9

Hur är det med oomkullrunkelig? Obestämd

Oäten är också ett bra uttryck!


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
3/17/10, 1:18 PM
#10

#9 - Man kan nog säga omkullrunkelig, även om det inte är så vanligt. Vissa fakta brukar ju bedömas som oomkullrunkeliga, men i den mån de visar sig falska, runkas (=skakas) de ju omkull. En gång i tiden var det ju ett oomkullrunkeligt faktum att jorden var platt, men detta faktum visade sig snarare vara högeligen omkullrunkeligt.

Andina
3/17/10, 1:26 PM
#11

Oneklig - neklig? 
Onekligen - nekligen?
(Verkligen - Overkligen? )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

raphanus
3/17/10, 1:37 PM
#12

Fördel - fördelaktig - ofördelaktig
Nackdel - nackdelsaktig - onackdelsaktig

Andina
3/17/10, 1:42 PM
#13

Delakt - delaktig - odelaktig…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
svenake
3/17/10, 5:54 PM
#14

- -  och min mormor (igen)   som brukade säja "Är du omätt??"   "Men ha du oätet??"

svenake
3/17/10, 5:57 PM
#15

- - - en om udda person   "Han  ä lit annars"     alternativt  "Han ä lit eljest"

Andina
3/17/10, 5:59 PM
#16

#15 - Uteslutningsmetod

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bergspuman
3/18/10, 6:19 PM
#17

Jag tänker, osökt (!), på ofog.

Intressant ord eller hur?

Min pappa med västerbottniska rötter, säger gärna att saker är "ogjorda". När han han utfört dem, säger han "nu ha jag gjort bort x och y". Inte gjort undan - gjort bort.

Eller: Han är ofaren. Dvs. han har inte åkt än!

Glad

svenake
3/18/10, 7:03 PM
#18

Jo  -  min mormor kom just från Västerbotten Glad Själv brukar jag säja  "Man ska inte göra  saker i onödan, endast i nödan"

Effie
3/18/10, 8:09 PM
#19

Jag har hört exemplet "han är obliven pappa". Tycker det låter lite märkligt…Obestämd


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Andina
3/18/10, 11:53 PM
#20

#19 - får mig att tänka på min man, som egentligen var min sambo - honom kallade jag alltid för min ogifte make.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
maxiq
3/19/10, 12:06 AM
#21

Ohängd är också ett sånt där oord som man undrar var det kommer ifrån.

Min ohängda bror sålde min katt

Låter lite morbitt (?)

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Effie
3/19/10, 8:21 AM
#22

#21 Jag tror det är "morbitt" - typ "är så elak att han borde varit hängd, men av någon anledning är han ännu ohängd". Fast jag har inga belägg för det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
3/19/10, 10:27 AM
#23

#21-22 - Då tycker jag att det verkar trevligare att kalla någon osnuten.

Bergspuman
3/20/10, 6:14 PM
#24

Osnygg är ett ord som betyder ovårdad, snuskig eller liknande. Snygg använder vi för en som ser bra ut, alltså har ett vackert utseende.

Någon gång gick betydelsen av "snygg" över till att beteckna nunan istället för hela personens apparition!

Det har jag funderat mycket över.

Sedan har vi stadig, istadig och ostadig!

Språket är en ständig källa till förundran och förbryllelse. :-)

wooster
3/21/10, 4:57 PM
#25

Är det bara jag som är ofin nog att påpeka att "försats" är något helt annat än förstavelse, eller prefix?

(apropå TS:s trådtitulering..) Flört

raphanus
3/21/10, 5:16 PM
#26

#25 - Tja, jag trodde först att inlägget hade med födelsekontroll att göra, men det är inte alltid man vet att det heter "prefix". Man måste kunna få sin röst hörd här även om man inte är så bevandrad i grammatisk terminologi.

svenake
3/21/10, 11:07 PM
#27

Glad alltid nån som hittar hit och kanske blir intresserad, eller hur?

Annons:
Linnea
3/22/10, 10:27 AM
#28

Ja ursäkta jag är inte så insatt i "gramatisk terminologi" som det så fint heter enligt raphanus. Har t o m läst ordet nånstans, det var därför jag satte det som rubrik.

Vi är ju här för att lära oss eller hur (jag iaf för jag kan inget sånt här) Glad

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Inkanyezi
3/22/10, 11:08 AM
#29

Försats har mer än en betydelse. Jag som har jobbat en del i fotobranschen känner ordet i sammansättningar som försatsoptik, vidvinkelförsats och teleförsats. På kameror där man inte kan byta objektivet kan man, precis som framför ögonen, sätta en kikare eller en lins för att få olika resultat. Vidvinkelförsatsen är som en omvänd kikare, man får med mer på bilden, det blir virtuellt en kortare brännvidd, och teleförsatsen fungerar precis som en kikare. Försättslinser använder man för att komma närmre än objektivets kortaste inställningsavstånd. Försatsoptik används också på belysning av olika slag för att modifiera ljuskäglan.

Alla försatser är inte relaterade till genitalier, men det förefaller som om ingen missuppfattade temat.

raphanus
3/22/10, 11:35 AM
#30

#28 - Det viktigaste är ju att det är liv i trådarna, och det har du verkligen lyckats med. Själv har jag lärt mig en optisk term i den här tråden i dag. Tack, Inkanyezi!

Upp till toppen
Annons: